Naturturism 2

kurs
Kurskod
NAMNAT02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen naturturism 2 relaterar till syftet med ämnet naturturism, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen naturturism 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen naturturism 2.

E
Eleven planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper.
Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat.
Eleven redogör översiktligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
C
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper.
Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat.
Eleven redogör utförligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
A
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper.
Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett gott resultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
E
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat.
Eleven värderar med enkla omdömen sitt bemötande.
C
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande.
A
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med gott resultat.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven redogör översiktligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
C
Eleven redogör utförligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
E
Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
C
Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
A
Eleven använder med säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
E
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat.
I planeringen gör eleven enkla reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
C
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat.
I planeringen gör eleven välgrundade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
A
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med gott resultat.
I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."