Naturturism 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen naturturism 2 relaterar till syftet med ämnet naturturism, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om naturturismens olika metoder samt förmåga att planera, genomföra och utvärdera olika aktiviteter efter deltagarnas förutsättningar.
- Förmåga att levandegöra och förmedla kunskaper om naturen och därigenom vägleda andra till upplevelser i natur- och kulturmiljöer på ett yrkesmässigt sätt.
- Kunskaper om ledarskap och kommunikation och om hur människor fungerar i grupp samt förmåga att möta deltagare på ett serviceinriktat sätt med tydlig målgruppsanpassning.
- Kunskaper om samband mellan natur och hälsa och hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation, friskvård och rehabilitering.
- Förmåga att välja, använda, vårda och underhålla redskap och utrustning för olika aktiviteter.
- Kunskaper om olycksrisker och säkerhetsåtgärder samt förmåga att förebygga och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer samt förutsättningar för naturturism på annans mark.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen naturturism 2.
- Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter med olika metoder inom något av områdena natur- och kulturmiljöer, jakt och viltvård eller fiske och vattenvård.
- Anpassning till deltagarnas förutsättningar, till exempel ålder, kondition, eventuella funktionsnedsättningar och erfarenhet.
- Berättande information kring naturturism samt hantering av uppkomna frågor på ett yrkesmässigt och målgruppsanpassat sätt.
- Konflikter och konflikthantering med exempel från naturturismaktiviteter.
- Tillgänglighet, service och värdskap för olika målgrupper i samband med naturturism.
- Kommunikation, reflektion och lärande i samband med naturturism.
- Naturturismens påverkan på och betydelse för miljön och samhället.
- Naturturismens betydelse för rekreation, friskvård och rehabilitering.
- Olika former av funktionsnedsättningar och hur naturturismaktiviteter kan anpassas efter dessa.
- Aktuell teknisk utrustning inom naturturism, bland annat geografisk informationsteknologi.
- Riskanalys i samband med naturturism för att minimera olycksrisker och påverkan på natur- och kulturmiljöer.
- Utformning av bestämmelser och överenskommelser att ta hänsyn till vid genomförande av aktiviteter inom naturturism.
- Allemansrättens möjligheter och värde samt nyttjande av annans mark i samverkan med andra aktörer och andra områden inom naturbruket.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen naturturism 2.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper.
Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat.
Eleven redogör översiktligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper.
Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat.
Eleven redogör utförligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper.
Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett gott resultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat.
Eleven värderar med enkla omdömen sitt bemötande.
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande.
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med gott resultat.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör översiktligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
Eleven redogör utförligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Eleven använder med säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism.
Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat.
I planeringen gör eleven enkla reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat.
I planeringen gör eleven välgrundade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med gott resultat.
I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."