Naturturism 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen naturturism 3 relaterar till syftet med ämnet naturturism, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om naturturismens olika metoder samt förmåga att planera, genomföra och utvärdera olika aktiviteter efter deltagarnas förutsättningar.
- Förmåga att levandegöra och förmedla kunskaper om naturen och därigenom vägleda andra till upplevelser i natur- och kulturmiljöer på ett yrkesmässigt sätt.
- Kunskaper om ledarskap och kommunikation och om hur människor fungerar i grupp samt förmåga att möta deltagare på ett serviceinriktat sätt med tydlig målgruppsanpassning.
- Förmåga att välja, använda, vårda och underhålla redskap och utrustning för olika aktiviteter.
- Kunskaper om olycksrisker och säkerhetsåtgärder samt förmåga att förebygga och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer samt förutsättningar för naturturism på annans mark.
- Kunskaper om utveckling av affärsverksamheter med inriktning mot naturturism.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen naturturism 3.
- Planering, genomförande och utvärdering av lokalt anpassade naturturismaktiviteter för olika målgrupper, till exempel guidning i fjällmiljö, jakt, fiske, viltskådning eller besök i parker och trädgårdar.
- Historiska och andra berättelsers roll inom naturturismen, samt myter kopplade till valt område.
- Naturturismföretagandets möjligheter kopplat till landsbygdsutveckling, och som komplement till redan befintlig företagsverksamhet inom naturbrukssektorn.
- Den egna rollen som ledare och innebörden av ett situationsanpassat ledarskap.
- Hantering och vård av materiel och utrustning inom valt specialområde.
- Planering av säkerhet, första hjälpen och hjärt-lungräddning i samband med valt specialområde.
- Lagar, andra bestämmelser och överenskommelser att ta hänsyn till vid verksamhet inom naturturism och valt specialområde.
- Affärsmässiga kundanpassningar inklusive kostnadsberäkningar och intäktskalkyler.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen naturturism 3.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter.
Eleven väljer metod efter deltagarnas förutsättningar och förmedlar kunskaper till deltagarna med tillfredsställande resultat.
Eleven sätter i samband med naturturismaktiviteter med viss säkerhet in berättelser i ett större sammanhang och svarar på deltagarnas frågor.
Eleven vägleder med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven löser, i samråd med handledare, de problem som uppstår.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter.
Eleven väljer metod efter deltagarnas förutsättningar och förmedlar kunskaper till deltagarna med tillfredsställande resultat.
Eleven sätter i samband med naturturismaktiviteter med viss säkerhet in berättelser i ett större sammanhang och svarar på deltagarnas frågor.
Eleven vägleder med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven löser, efter samråd med handledare, de problem som uppstår.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter.
Eleven väljer metod efter deltagarnas förutsättningar och förmedlar kunskaper till deltagarna med gott resultat.
Eleven sätter i samband med naturturismaktiviteter med säkerhet in berättelser i ett större sammanhang och svarar på deltagarnas frågor.
Eleven vägleder med säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse.
Eleven löser, efter samråd med handledare, de problem som uppstår.
Eleven kommunicerar med och bemöter deltagarna på ett tillfredsställande sätt.
Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med enkla omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter.
Eleven gör anpassningar till aktuell målgrupp.
Eleven kommunicerar med och bemöter deltagarna på ett tillfredsställande sätt.
Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med nyanserade omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter.
Eleven gör anpassningar till aktuell målgrupp.
Eleven kommunicerar med och bemöter deltagarna på ett gott sätt.
Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med nyanserade omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven gör anpassningar till aktuell målgrupp.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven utrustning, verktyg och materiel för aktiviteterna.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven utrustning, verktyg och materiel för aktiviteterna.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven utrustning, verktyg och materiel för aktiviteterna.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med aktiviteter på annans mark visar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren och andra verksamheter med tillfredsställande resultat.
Eleven utför, i samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet.
Eleven kan föra enkla resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter.
Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden enkla affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp.
I samband med aktiviteter på annans mark visar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren och andra verksamheter med tillfredsställande resultat.
Eleven utför, efter samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet.
Eleven kan föra välgrundade resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter.
Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden välgrundade affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp.
I samband med aktiviteter på annans mark visar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren och andra verksamheter med gott resultat.
Eleven utför, efter samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet.
Eleven kan föra välgrundade och nyanserade resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter.
Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden välgrundade och nyanserade affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."