Hästsportanläggningars skötsel och drift 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hästsportanläggningars skötsel och drift 1 relaterar till syftet med ämnet naturbrukets byggnader, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika byggmaterials egenskaper, funktion och användning.
- Förmåga att välja byggmaterial för olika ändamål samt att beräkna materialåtgång och kostnader.
- Förmåga att utföra drift-, underhålls- och byggnadsarbete på byggnader och byggnaders utrustning samt på anläggningar.
- Förmåga att använda och vårda verktyg och maskiner som används i samband med byggarbeten.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om byggnaders kulturhistoriska och estetiska värden.
- Förmåga att förhålla sig till ekonomiska kalkyler kopplade till anläggningars drift och underhåll.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hästsportanläggningars skötsel och drift 1.
Byggteknisk grund
- Egenskaper, funktion och användningsområden hos vanligt förekommande byggmaterial inom hästsportanläggningar.
- Inom hästsportanläggningar vanligt förekommande byggnader och anläggningar och deras funktion samt deras kulturhistoriska och estetiska värden.
- Enklare planeringar och beräkningar för att lösa aktuella arbetsuppgifter.
Arbetsuppgifter
- Val av material och beräkning av materialåtgång.
- Arbetsmetoder vid byggnads- och underhållsarbeten samt daglig drift inom hästsportanläggningar.
- Hantering av byggmaterial vid transport, lagring och återvinning.
- Användning och vård av verktyg, maskiner och redskap för olika arbetsuppgifter.
- Användning av teknikmanualer.
- Hållbar hantering av material och restprodukter.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästsportanläggningars skötsel och drift.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hästsportanläggningars skötsel och drift 1.
Eleven redogör översiktligt för inom hästsportanläggningar vanligt förekommande byggmaterial samt för dess egenskaper, funktion, användningsområden, hantering och underhåll.
Eleven redogör utförligt för inom hästsportanläggningar vanligt förekommande byggmaterial och byggnader samt för dess egenskaper, funktion, användningsområden, hantering och underhåll.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för inom hästsportanläggningar vanligt förekommande byggmaterial samt för dess egenskaper, funktion, användningsområden, hantering och underhåll.
Eleven väljer med viss säkerhet lämpligt byggmaterial samt gör enkla beräkningar av materialåtgång och kostnader.
Eleven använder och vårdar i samråd med handledare inom hästsportanläggningar vanligt förekommande verktyg, redskap och maskiner.
Eleven väljer med viss säkerhet lämpligt byggmaterial samt gör enkla beräkningar av materialåtgång och kostnader.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare inom hästsportanläggningar vanligt förekommande verktyg, redskap och maskiner.
Eleven väljer med säkerhet lämpligt byggmaterial samt gör enkla beräkningar av materialåtgång och kostnader.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare inom hästsportanläggningar vanligt förekommande verktyg, redskap och maskiner.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
I samband med fältstudier vid olika hästsportanläggningar beskriver eleven översiktligt funktion samt kulturhistoriska och estetiska värden som är centrala för anläggningen.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
I samband med fältstudier vid olika hästsportanläggningar beskriver eleven utförligt funktion samt kulturhistoriska och estetiska värden som är centrala för hästsportanläggningar.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
I samband med fältstudier vid olika hästsportanläggningar beskriver eleven utförligt och nyanserat funktion samt kulturhistoriska och estetiska värden som är centrala för hästsportanläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."