Natur- och landskapsvård
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen natur- och landskapsvård relaterar till syftet med ämnet natur- och landskapsvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om kulturlandskapets historiska framväxt samt om betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapet.
- Förmåga att läsa och tolka planer för natur- och landskapsvård.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom natur- och landskapsvård.
- Förmåga att välja och använda teknisk utrustning i samband med natur- och landskapsvård.
- Förmåga att arbeta säkert, ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård.
- Kunskaper om estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet.
- Förmåga att identifiera och namnge växt- och djurarter i kulturlandskapet.
- Förmåga att identifiera och namnge de vanligaste kulturmiljölämningar som förekommer i landskapet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen natur- och landskapsvård.
- Kulturlandskapets historiska framväxt. Påverkan av till exempel växtanvändning, brukningsmetoder, användning av maskiner och redskap, djurhållning samt bebyggelse.
- Betesdjurs betydelse för ett öppet kulturlandskap och för biologisk mångfald.
- Skötselmetoder och arbete med natur- och landskapsvård, till exempel röjning av natur- och kulturmiljöer, skötsel av våtmarker, lieslåtter och stängsling.
- Val av teknisk utrustning i samband med natur- och landskapsvård.
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet.
- Brand och brandförebyggande åtgärder i samband med natur- och landskapsvård.
- Lagstiftning för skydd av natur- och kulturmiljöer.
- Växter och djur i olika kulturmiljöer, till exempel strandängar, hag- och ängsmark samt skogsmark.
- Skyddsvärda natur- och kulturmiljöer, till exempel ängsmarker och betesmarker, strandängar, skogsmark, våtmarker och fornminnen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen natur- och landskapsvård.
Eleven redogör översiktligt för kulturlandskapets historiska framväxt.
Dessutom redogör eleven översiktligt för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.
I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer.
Eleven redogör utförligt för kulturlandskapets historiska framväxt.
Dessutom redogör eleven utförligt för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.
I redogörelsen förklarar eleven samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kulturlandskapets historiska framväxt.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.
I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer.
Eleven läser och tolkar i samråd med handledare planer för natur- och landskapsvård.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård.
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för natur- och landskapsvård.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård.
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för natur- och landskapsvård.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård.
I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med enkla omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör översiktligt för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och namnger några kulturmiljölämningar i landskapet.
I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med enkla omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör utförligt för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger flera skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och namnger flera kulturmiljölämningar i landskapet.
I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med nyanserade omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör utförligt och nyanserat för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden.
Eleven identifierar med säkerhet och namnger flera skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och namnger flera kulturmiljölämningar i landskapet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."