Natur- och landskapsvård

kurs
Kurskod
NATNAT0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen natur- och landskapsvård relaterar till syftet med ämnet natur- och landskapsvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen natur- och landskapsvård.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen natur- och landskapsvård.

E
Eleven redogör översiktligt för kulturlandskapets historiska framväxt.
Dessutom redogör eleven översiktligt för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.
I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer.
C
Eleven redogör utförligt för kulturlandskapets historiska framväxt.
Dessutom redogör eleven utförligt för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.
I redogörelsen förklarar eleven samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kulturlandskapets historiska framväxt.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.
I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer.
E
Eleven läser och tolkar i samråd med handledare planer för natur- och landskapsvård.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård.
C
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för natur- och landskapsvård.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård.
A
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för natur- och landskapsvård.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård.
E
I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med enkla omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör översiktligt för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och namnger några kulturmiljölämningar i landskapet.
C
I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med enkla omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör utförligt för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger flera skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och namnger flera kulturmiljölämningar i landskapet.
A
I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med nyanserade omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör utförligt och nyanserat för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden.
Eleven identifierar med säkerhet och namnger flera skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och namnger flera kulturmiljölämningar i landskapet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."