Näthandel 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen näthandel 1 relaterar till syftet med ämnet näthandel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om näthandel samt om verksamheters etablering och marknadsföring på internet.
- Kunskaper om hur ny teknik används och anpassas till näthandel.
- Kunskaper om hur sociala medier används i marknadsföring.
- Kunskaper om säkerhetsfrågor, betalningssystem samt konsumentens och handelsföretagens rättigheter och skyldigheter när näthandel bedrivs.
- Kunskaper om transportlösningar och miljökonsekvenser vid olika former av varutransporter.
- Förmåga att skapa webbplatser, både med och utan näthandelsalternativ, utifrån en affärsidé.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom näthandel.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och miljömedvetet sätt.
- Förmåga att granska olika affärsmöjligheter, produkter och tjänster utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen näthandel 1.
- Affärsidé och entreprenörskap inom näthandelsområdet.
- Teknikutveckling, till exempel köp via mobiltelefon.
- Sociala medier i marknadsföringsyfte.
- Målgrupper, konkurrensmedel och kundanpassning.
- Marknadsföring på internet.
- Betalningssätt och betalningssystem.
- Programvaror och annan utrustning för webbplatsproduktion.
- Publiceringsverktyg för webbplatser på internet.
- Enkel näthandelsplats på internet, till exempel webbplats med möjlighet för kunden att beställa varor eller tjänster via formulär.
- Lagstiftning och säkerhetsfrågor.
- Miljöaspekter, transporter och logistik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen näthandel 1.
Eleven beskriver översiktligt näthandelns utveckling.
Eleven redogör också översiktligt för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs.
Eleven beskriver översiktligt hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika transportalternativ och för enkla resonemang om deras miljöpåverkan.
Eleven beskriver utförligt näthandelns utveckling.
Eleven redogör också utförligt för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven utförligt ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs.
Eleven beskriver utförligt hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika transportalternativ och för välgrundade resonemang om deras miljöpåverkan.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat näthandelns utveckling.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika transportalternativ och för välgrundade och nyanserade resonemang om deras miljöpåverkan.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare en webbplats med hjälp av lämpliga programvaror.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare en webbplats med hjälp av lämpliga programvaror.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser på ett välorganiserat sätt.
Under arbetet löser eleven med viss säkerhet eventuella problem som uppstår.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare en webbplats med hjälp av lämpliga programvaror.
I arbetet använder eleven med säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser **på ett välorganiserat sätt.
I arbetet tar eleven egna initiativ**.
Under arbetet löser eleven med säkerhet eventuella problem som uppstår.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."