Näthandel 1

kurs
Kurskod
NÄTNÄT01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen näthandel 1 relaterar till syftet med ämnet näthandel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen näthandel 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen näthandel 1.

E
Eleven beskriver översiktligt näthandelns utveckling.
Eleven redogör också översiktligt för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs.
Eleven beskriver översiktligt hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika transportalternativ och för enkla resonemang om deras miljöpåverkan.
C
Eleven beskriver utförligt näthandelns utveckling.
Eleven redogör också utförligt för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven utförligt ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs.
Eleven beskriver utförligt hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika transportalternativ och för välgrundade resonemang om deras miljöpåverkan.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat näthandelns utveckling.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika transportalternativ och för välgrundade och nyanserade resonemang om deras miljöpåverkan.
E
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare en webbplats med hjälp av lämpliga programvaror.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
C
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare en webbplats med hjälp av lämpliga programvaror.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser på ett välorganiserat sätt.
Under arbetet löser eleven med viss säkerhet eventuella problem som uppstår.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
A
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare en webbplats med hjälp av lämpliga programvaror.
I arbetet använder eleven med säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser **på ett välorganiserat sätt.
I arbetet tar eleven egna initiativ**.
Under arbetet löser eleven med säkerhet eventuella problem som uppstår.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."