Näthandel 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen näthandel 2 relaterar till syftet med ämnet näthandel, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om näthandel samt om verksamheters etablering och marknadsföring på internet.
- Kunskaper om hur ny teknik används och anpassas till näthandel.
- Kunskaper om hur sociala medier används i marknadsföring.
- Kunskaper om säkerhetsfrågor, betalningssystem samt konsumentens och handelsföretagens rättigheter och skyldigheter när näthandel bedrivs.
- Förmåga att skapa webbplatser, både med och utan näthandelsalternativ, utifrån en affärsidé.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom näthandel.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och miljömedvetet sätt.
- Förmåga att granska olika affärsmöjligheter, produkter och tjänster utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen näthandel 2.
- Affärsidé, finansiering, marknads- och säljplaner för nätbutik.
- Affärsmöjligheter och entreprenörskap.
- Teknikutveckling och hur tekniken på bästa sätt kan anpassas till människan.
- Målgrupper och kundrelationer.
- Marknadsundersökningar med hjälp av internet.
- Programvaror och annan utrustning för webbplatsproduktion, bildbehandling och layout.
- Planering, utformning, start och drift av en nätbutik.
- Datasäkerhet, etiska regler, lagar och andra bestämmelser inom området.
- Databashantering i webbplatser för näthandel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen näthandel 2.
Eleven beskriver översiktligt näthandelns utveckling och affärsmöjligheter.
Eleven redogör också översiktligt för affärsidéns samt för marknads- och säljplanens betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ny teknik och hur den kan göras användarvänlig.
Eleven beskriver utförligt näthandelns utveckling och affärsmöjligheter.
Eleven redogör också utförligt för affärsidéns samt för marknads- och säljplanens betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven utförligt ny teknik och hur den kan göras användarvänlig.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat näthandelns utveckling och affärsmöjligheter.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för affärsidéns samt för marknads- och säljplanens betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat ny teknik och hur den kan göras användarvänlig.
Eleven skapar i samråd med handledare en webbplats för näthandel med hjälp av lämpliga programvaror.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Dessutom planerar, organiserar och utför eleven i samråd med handledare arbetsuppgifter inom näthandel.
Detta gör eleven på ett för kunden säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet färdiga databaser.
Eleven skapar efter samråd med handledare en webbplats för näthandel med hjälp av lämpliga programvaror.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Dessutom planerar, organiserar och utför eleven efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom näthandel.
Detta gör eleven på ett för kunden säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet färdiga databaser.
Eleven skapar efter samråd med handledare en webbplats för näthandel med hjälp av lämpliga programvaror.
Webbplatsen är anpassad till målgruppen.
I arbetet använder eleven med säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder.
Dessutom planerar, organiserar och utför eleven efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom näthandel.
Detta gör eleven på ett för kunden säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet färdiga databaser.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
Eleven utför på ett välorganiserat sätt arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser.
Webbplatsen är anpassad till målgruppen.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
Eleven utför på ett välorganiserat sätt arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser.
I arbetet tar eleven egna initiativ.
Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."