Odling i växthus - specialisering

kurs
Kurskod
ODIODI00S
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen odling i växthus - specialisering relaterar till syftet med ämnet odling i växthus, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen odling i växthus - specialisering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen odling i växthus - specialisering.

E
Eleven upprättar i samråd med handledare en odlingsplan för ett specialområde inom odling i växthus och en enkel ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar, krav på miljöhänsyn och kretsloppstänkande samt i försäljningsmöjligheter.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter enligt odlingsplanen.
I planeringen bedömer eleven i samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
C
Eleven upprättar efter samråd med handledare en odlingsplan för ett specialområde inom odling i växthus och en ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar, krav på miljöhänsyn och kretsloppstänkande samt i försäljningsmöjligheter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter enligt odlingsplanen.
I planeringen bedömer eleven efter samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
A
Eleven upprättar efter samråd med handledare en odlingsplan för ett specialområde inom odling i växthus och en avancerad ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar, krav på miljöhänsyn och kretsloppstänkande samt i försäljningsmöjligheter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter enligt odlingsplanen.
I planeringen bedömer eleven efter samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
E
Eleven redogör översiktligt för produktionsprocessen och odlingssystem för det aktuella specialområdet samt beskriver översiktligt hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt utvecklings- och försäljningsmöjligheter för aktuella produkter.
C
Eleven redogör utförligt för produktionsprocessen och odlingssystem för det aktuella specialområdet samt beskriver utförligt hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet.
Dessutom beskriver eleven utförligt utvecklings- och försäljningsmöjligheter för aktuella produkter.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocessen och odlingssystem för det aktuella specialområdet samt beskriver utförligt och nyanserat hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat utvecklings- och försäljningsmöjligheter för aktuella produkter.
E
I samband med fältstudier gör eleven enkla bedömningar av växternas utveckling, kvalitet och beräknad tidpunkt för odlingsåtgärder inom den specialiserade odlingen.
Eleven identifierar med viss säkerhet växtsjukdomar och skadedjur.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador dessa sjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
C
I samband med fältstudier gör eleven välgrundade bedömningar av växternas utveckling, kvalitet och beräknad tidpunkt för odlingsåtgärder inom den specialiserade odlingen.
Eleven identifierar med viss säkerhet växtsjukdomar och skadedjur.
Dessutom redogör eleven utförligt för de skador dessa sjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
A
I samband med fältstudier gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av växternas utveckling, kvalitet och beräknad tidpunkt för odlingsåtgärder inom den specialiserade odlingen.
Eleven identifierar med säkerhet växtsjukdomar och skadedjur.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador dessa sjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."