Odling i växthus 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen odling i växthus 2 relaterar till syftet med ämnet odling i växthus, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att tolka och upprätta odlingsplaner samt att göra ekonomiska beräkningar.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom odling i växthus.
- Förmåga att använda teknisk utrustning samt att arbeta hantverksmässigt, säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om produkter och produktkvalitet samt om hur produkterna säljs.
- Kunskaper om odlingsförutsättningar, produktionsprocesser och hur olika växters miljökrav kan tillgodoses samt förmåga att styra tillväxtfaktorer i växthus med hjälp av digital teknik och reglerutrustning.
- Kunskaper om växthuskonstruktioner och hur växthusets yta och konstruktion kan användas samt förmåga att sköta växthusbyggnader.
- Kunskaper om miljö och kretsloppstänkande i samband med växthusodling.
- Kunskaper om växtskadegörare samt förmåga att arbeta med växtskyddsåtgärder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen odling i växthus 2.
Arbetsuppgifter
- Produktionsplanering, arbetsorganisation och arbetsuppgifter enligt produktionsplan.
- Växtnäringsberäkningar.
- Ekonomiska beräkningar.
- Efterfrågan och försäljningssätt för växthusodlade produkter.
- Uppföljning och bedömning av odlingsresultat och kvalitet.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med odling i växthus.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med aktuell odling i växthus, till exempel miljölagen, livsmedelslagen och kvalitetsregler.
Teknik
- Växthuskonstruktioner och användningsområden.
- Uppvärmningssystem, energikällor och miljökrav.
- Tekniska lösningar för optimal användning av växthusyta.
- Recirkulation av vatten och näringslösningar.
Biologisk grund
- Samband mellan odlingssystem, effektivitet, kvalitet och miljöpåverkan.
- Odlingssubstrat för olika växtslag och odlingssystem.
- Materialanvändning och avfallshantering.
- Kvalitet, hållbarhet och miljöfrågor i samband med näringstillförsel, växtskyddsåtgärder och materialanvändning.
- Nyttoorganismer och förebyggande växtskydd.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen odling i växthus 2.
Eleven tolkar i samråd med handledare odlingsplaner för växthusodlade kulturer.
Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en egen odlingsplan med utgångspunkt från givna förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen.
I planen beskriver eleven översiktligt produktionsprocessen och odlingssystemet för aktuella växtslag samt användningsgraden av växthusytan.
Planen innehåller enkla ekonomiska beräkningar.
Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat.
Eleven tolkar efter samråd med handledare odlingsplaner för växthusodlade kulturer.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en egen odlingsplan med utgångspunkt från givna förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen.
I planen beskriver eleven utförligt produktionsprocessen och odlingssystemet för aktuella växtslag samt användningsgraden av växthusytan.
Planen innehåller ekonomiska beräkningar.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat.
Eleven tolkar efter samråd med handledare odlingsplaner för växthusodlade kulturer.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en egen odlingsplan med utgångspunkt från givna förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen.
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktionsprocessen och odlingssystemet för aktuella växtslag samt användningsgraden av växthusytan.
Planen innehåller avancerade ekonomiska beräkningar.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom odling i växthus.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom odling i växthus.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom odling i växthus.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör översiktligt för produktionsprocessen, odlingssystem, kvalitetsfrågor samt för försäljning av olika växthusodlade produkter.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar och samband.
Dessutom redogör eleven översiktligt för växthuskonstruktioner, teknisk utrustning och energikällor för uppvärmning av växthus.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska, tekniska och ekonomiska förklaringar.
Eleven redogör utförligt för produktionsprocessen, odlingssystem, kvalitetsfrågor samt för försäljning av olika växthusodlade produkter.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar och samband.
Dessutom redogör eleven utförligt för växthuskonstruktioner, teknisk utrustning och energikällor för uppvärmning av växthus.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska, tekniska och ekonomiska förklaringar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocessen, odlingssystem, kvalitetsfrågor samt för försäljning av olika växthusodlade produkter.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar och samband.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för växthuskonstruktioner, teknisk utrustning och energikällor för uppvärmning av växthus.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska, tekniska och ekonomiska förklaringar.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras.
Beskrivningen innehåller enkla förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer.
Eleven identifierar med viss säkerhet ett flertal växtskadegörare på växthuskulturer.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller enkla förklaringar till sambandet mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras.
Beskrivningen innehåller välgrundade förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer.
Eleven identifierar med viss säkerhet ett flertal växtskadegörare på växthuskulturer.
Dessutom redogör eleven utförligt för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar till sambandet mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer.
Eleven identifierar med säkerhet ett flertal växtskadegörare på växthuskulturer.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till sambandet mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."