Omvårdnad 1

kurs
Kurskod
OMVOMV01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen omvårdnad 1 relaterar till syftet med ämnet omvårdnad, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen omvårdnad 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen omvårdnad 1.

E
Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
C
Eleven redogör utförligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
E
Eleven utför, i samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat.
C
Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat.
A
Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett gott resultat.
Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med gott resultat.
E
Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
C
Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
E
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
C
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
A
I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
E
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
C
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
A
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
E
Eleven redogör översiktligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet.
Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
C
Eleven redogör utförligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet.
Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet.
Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."