Omvårdnad 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen omvårdnad 1 relaterar till syftet med ämnet omvårdnad, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om sjukdomar, deras uppkomst och behandlingar samt teorier och centrala begrepp inom omvårdnad.
- Förmåga att bedöma, planera och utföra, dokumentera och rapportera omvårdnadsuppgifter samt utvärdera den egna och teamets arbetsinsats utifrån resultat för vårdtagaren.
- Förmåga att arbeta på ett etiskt och patientsäkert sätt.
- Förmåga att arbeta på ett sådant sätt att smitta och smittspridning förhindras.
- Kunskaper om omvårdnad i livets slutskede och omhändertagande efter döden.
- Förmåga att använda teknisk utrustning och tekniska hjälpmedel samt använda informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt arbeta på ett sätt som utgår från den enskilda människans önskemål och krav på stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering.
- Kunskaper om hälso- och sjukvårdens historia, utveckling, organisation och ansvarsområden.
- Kunskaper om arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen omvårdnad 1.
- Vanliga sjukdomstillstånd, däribland diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, stroke och epilepsi.
- Centrala begrepp inom omvårdnad.
- Omvårdnad vid de vanligaste sjukdomstillstånden med hänsyn tagen till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet.
- Personlig vård, däribland personlig hygien, munvård, kost och vätska, måltidssituation, vila och sömn, elimination, inkontinens och klädsel samt komplikationer vid långvarigt sängläge.
- Nutritionslära och stimulerad matsituation.
- Observation, värdering och prioritering utifrån fysiska och psykiska tillstånd samt dokumentation och rapportering av gjorda observationer och insatser.
- Etiska frågeställningar och etiskt förhållningssätt i vård- och omsorgsarbetet.
- Basala hygienrutiner vid vård- och omsorgsarbete.
- Omvårdnad vid livets slutskede, smärtlindring och omhändertagande efter döden.
- Medicintekniska och andra hjälpmedel.
- Datoranvändning och säker informationshantering kopplade till specifika it-tillämpningar i vård- och omsorgsarbete.
- Kommunikation, bemötande, förhållningssätt och sinnesstimulering.
- Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten.
- Arbete utifrån biståndsbedömning eller vårdplanering med hänsyn till den enskildes behov och förutsättningar.
- Den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet.
- Den fysiska och psykiska arbetsmiljöns betydelse för hälsa och egen säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Arbetsställningar och förflyttningar.
- Ergonomiska verktyg, deras funktion och underhåll.
- Hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen och Lex Maria samt andra relevanta lagar inom området.
- Arbetsuppgifter som kräver delegering.
- Sekretess i vård- och omsorgsarbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen omvårdnad 1.
Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
Eleven redogör utförligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
Eleven utför, i samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat.
Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat.
Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett gott resultat.
Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med gott resultat.
Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
Eleven redogör översiktligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet.
Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
Eleven redogör utförligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet.
Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet.
Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."