Omvårdnad 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen omvårdnad 2 relaterar till syftet med ämnet omvårdnad, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om sjukdomar, deras uppkomst och behandlingar samt teorier och centrala begrepp inom omvårdnad.
- Förmåga att bedöma, planera och utföra, dokumentera och rapportera omvårdnadsuppgifter samt utvärdera den egna och teamets arbetsinsats utifrån resultat för vårdtagaren.
- Förmåga att arbeta på ett etiskt och patientsäkert sätt.
- Förmåga att arbeta på ett sådant sätt att smitta och smittspridning förhindras.
- Förmåga att använda teknisk utrustning och tekniska hjälpmedel samt använda informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt arbeta på ett sätt som utgår från den enskilda människans önskemål och krav på stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering.
- Kunskaper om hälso- och sjukvårdens historia, utveckling, organisation och ansvarsområden.
- Kunskaper om arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen omvårdnad 2.
- Sjukdomstillstånd, däribland infektionssjukdomar, andningsorganens sjukdomar, mag-tarmkanalens sjukdomar, skallskador, frakturer och nervsystemets sjukdomar.
- Uppkomst av sjukdomstillstånd, olika förklaringsmodeller och riskfaktorer.
- Undersökningsmetoder och behandlingar.
- Omvårdnadsprocessen samt teorier inom omvårdnad.
- Omvårdnad och medverkan vid behandling av sjukdomstillstånd med hänsyn tagen till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet.
- Avvikelsehantering.
- Rehabilitering och habilitering samt pedagogiskt förhållningssätt.
- Medicintekniska uppgifter, däribland blodtrycks- och pulskontroller, temperaturmätning, urinprov och enklare såromläggning.
- Hälso- och sjukvårdsuppgifter som sondmatning och sugning av övre luftvägar, insulingivning och katetrisering samt hur dessa uppgifter delegeras.
- Observationer, värderingar, prioriteringar utifrån fysiska och psykiska tillstånd samt dokumentation och rapportering av gjorda observationer och insatser.
- Normalt och onormalt ätbeteende.
- Samspelet mellan it och människan.
- It inom informationsöverföring och dokumentation samt medicintekniska informationsdatasystem.
- Kommunikation, bemötande, förhållningssätt och samarbete.
- Arbete utifrån biståndsbedömning eller vårdplanering med hänsyn till den enskildes behov och förutsättningar.
- Hälso- och sjukvårdens organisation.
- Tekniker för ergonomiskt och säkert utfört arbete i olika situationer samt riskanalys och konsekvenser då rätt respektive felaktig teknik används.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen omvårdnad 2.
Eleven redogör översiktligt för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver översiktligt olika teorier inom omvårdnad.
Eleven redogör utförligt för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt olika teorier inom omvårdnad.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika teorier inom omvårdnad.
Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, medicintekniska uppgifter.
Arbetet utförs med tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, medicintekniska uppgifter.
Arbetet utförs med tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, medicintekniska uppgifter.
Arbetet utförs med gott resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."