Omvårdnad 2

kurs
Kurskod
OMVOMV02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen omvårdnad 2 relaterar till syftet med ämnet omvårdnad, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen omvårdnad 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen omvårdnad 2.

E
Eleven redogör översiktligt för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver översiktligt olika teorier inom omvårdnad.
C
Eleven redogör utförligt för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt olika teorier inom omvårdnad.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom.
Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika teorier inom omvårdnad.
E
Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, medicintekniska uppgifter.
Arbetet utförs med tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
C
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, medicintekniska uppgifter.
Arbetet utförs med tillfredsställande resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
A
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, medicintekniska uppgifter.
Arbetet utförs med gott resultat.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
E
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
C
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
A
I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
E
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
C
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
A
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
E
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
C
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
A
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."