Vårdpedagogik och handledning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vårdpedagogik och handledning relaterar till syftet med ämnet pedagogik i vård och omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om vad som påverkar relationen mellan patienter och brukare och personal.
- Kunskaper om handledning och dess kunskapsutvecklande process inom vård och omsorg.
- Kunskaper om relevanta begrepp och teorier.
- Förmåga att planera och genomföra uppgifter inom området.
- Förmåga att kommunicera med andra utifrån deras förutsättningar samt att uppfatta och tolka vilka behov patienter och brukare, närstående och personal har.
- Förmåga att utvärdera och dokumentera sitt arbete och resultat.
- Kunskaper om kvalitetsarbetets betydelse inom vård och omsorg.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vårdpedagogik och handledning.
- Hur samtalssituationer påverkas av patienter och brukare, vårdpersonal och omgivningen.
- Kunskap och kompetens inom vård och omsorg.
- Handledningsprocessens olika delar: inventering, planering, genomförande och utvärdering.
- Rollen som pedagog och handledare.
- Innebörden av olika begrepp och teorier inom området pedagogik, kommunikation, handledning och samtalsmetodik. Olika former av handledning.
- Pedagogiska metoder vid handledning.
- Handledningsuppgifter, till exempel hjälp med motivationsarbete.
- Lärande- och bedömningssamtal.
- Kommunikationens betydelse för mötet mellan patienter och brukare och personal.
- Avsikter med och utförande av kvalitetsarbete inom vård och omsorg.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vårdpedagogik och handledning.
Eleven diskuterar översiktligt hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen.
Dessutom beskriver eleven översiktligt den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas.
Eleven beskriver också översiktligt handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör översiktligt för de bakomliggande pedagogiska teorierna.
Dessutom ger eleven några exempel på pedagogiska metoder.
Eleven diskuterar utförligt hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen.
Dessutom beskriver eleven utförligt den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas.
Eleven beskriver också utförligt handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt för de bakomliggande pedagogiska teorierna.
Dessutom ger eleven några exempel på pedagogiska metoder.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt och nyanserat för de bakomliggande pedagogiska teorierna.
Dessutom ger eleven flera exempel på pedagogiska metoder.
Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Dessutom skapar eleven i samråd med handledare möjligheter för människor att delta i olika situationer.
När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen utifrån syfte och uppsatta mål.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Dessutom skapar eleven efter samråd med handledare möjligheter för människor att delta i olika situationer.
När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen utifrån syfte och uppsatta mål.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål samt anpassar vid behov uppgifterna till ändrade förutsättningar.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Dessutom skapar eleven efter samråd med handledare möjligheter för människor att delta i olika situationer.
När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen utifrån syfte och uppsatta mål samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Eleven redogör översiktligt för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.
Eleven redogör utförligt för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."