Vårdpedagogik och handledning

kurs
Kurskod
PEAVÅD0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vårdpedagogik och handledning relaterar till syftet med ämnet pedagogik i vård och omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vårdpedagogik och handledning.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vårdpedagogik och handledning.

E
Eleven diskuterar översiktligt hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen.
Dessutom beskriver eleven översiktligt den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas.
Eleven beskriver också översiktligt handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör översiktligt för de bakomliggande pedagogiska teorierna.
Dessutom ger eleven några exempel på pedagogiska metoder.
C
Eleven diskuterar utförligt hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen.
Dessutom beskriver eleven utförligt den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas.
Eleven beskriver också utförligt handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt för de bakomliggande pedagogiska teorierna.
Dessutom ger eleven några exempel på pedagogiska metoder.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt och nyanserat för de bakomliggande pedagogiska teorierna.
Dessutom ger eleven flera exempel på pedagogiska metoder.
E
Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Dessutom skapar eleven i samråd med handledare möjligheter för människor att delta i olika situationer.
När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen utifrån syfte och uppsatta mål.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
C
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Dessutom skapar eleven efter samråd med handledare möjligheter för människor att delta i olika situationer.
När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen utifrån syfte och uppsatta mål.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
A
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål samt anpassar vid behov uppgifterna till ändrade förutsättningar.
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål.
Dessutom skapar eleven efter samråd med handledare möjligheter för människor att delta i olika situationer.
När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen utifrån syfte och uppsatta mål samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
E
Eleven redogör översiktligt för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.
C
Eleven redogör utförligt för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."