Lärande och utveckling
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lärande och utveckling relaterar till syftet med ämnet pedagogik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om människors lärande, liv och växande och om olika villkor för det samt om sociala och pedagogiska sammanhang.
- Förmåga att använda pedagogiska begrepp, teorier och teoretiska perspektiv.
- Färdigheter i att kritiskt använda information från olika källor.
- Förmåga att diskutera sin egen och andras syn på kunskap och lärande samt diskutera handlingar i sociala och pedagogiska sammanhang.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lärande och utveckling.
- Människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
- Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats.
- Hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor.
- Människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.
- Olika pedagogiska situationers och lärmiljöers påverkan på lärandet.
- Det sociala sammanhanget och gruppens betydelse för lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lärande och utveckling.
Eleven beskriver översiktligt människors lärande utveckling och socialisation.
Eleven ger också exempel på vad som påverkar människors lärande och växande.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier utifrån olika teoretiska perspektiv samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven beskriver utförligt människors lärande, utveckling och socialisation.
Eleven ger också exempel på vad som påverkar människors lärande och växande.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier utifrån olika teoretiska perspektiv samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors lärande, utveckling och socialisation.
Eleven ger också exempel på vad som påverkar människors lärande och växande.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier utifrån olika teoretiska perspektiv samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussioner framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussioner framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussioner framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."