Persontrafik - vux

kurs
Kurskod
PESPER1
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen persontrafik - vux relaterar till syftet med ämnet persontransporter, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen persontrafik - vux.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen persontrafik - vux.

E
Eleven beskriver översiktligt vanligt förekommande biljettsystem, turlistor och utrustningar för betalsystem.
Dessutom beskriver eleven översiktligt dokumentation och rutiner vid internationell yrkesmässig persontrafik.
Eleven beskriver översiktligt persontrafikens olika verksamhetsgrenar samt skillnader och krav på genomförande för de olika verksamheterna.
C
Eleven beskriver utförligt vanligt förekommande biljettsystem, turlistor och utrustningar för betalsystem.
Dessutom beskriver eleven utförligt dokumentation och rutiner vid internationell yrkesmässig persontrafik.
Eleven beskriver utförligt persontrafikens olika verksamhetsgrenar samt skillnader och krav på genomförande för de olika verksamheterna.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanligt förekommande biljettsystem, turlistor och utrustningar för betalsystem.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat dokumentation och rutiner vid internationell yrkesmässig persontrafik.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat persontrafikens olika verksamhetsgrenar samt skillnader och krav på genomförande för de olika verksamheterna.
E
Eleven beskriver översiktligt busskonstruktioners funktion och användningsområden samt faktorer som påverkar stabiliteten på fordonet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt några risker med felaktiga arbetsställningar samt ger några exempel på hur de kan förebyggas.
C
Eleven beskriver utförligt busskonstruktioners funktion och användningsområden samt faktorer som påverkar stabiliteten på fordonet.
Dessutom beskriver eleven utförligt några risker med felaktiga arbetsställningar samt ger några exempel på hur de kan förebyggas.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat busskonstruktioners funktion och användningsområden samt faktorer som påverkar stabiliteten på fordonet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några risker med felaktiga arbetsställningar samt ger några exempel på hur de kan förebyggas.
E
Eleven kör och manövrerar bussen på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt i bekanta situationer.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkel service och vård samt enkelt underhåll av bussen.
I körningen tillämpar eleven en tillfredsställande körteknik vid inbromsningar, med säkerhetsavstånd till övrig trafik, samt ett tillfredsställande trafikuppträdande vid hållplatser.
Eleven utför i samråd med handledare färdplanering med hjälp av informationssystem samt beräknar körtider mot resmål.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare körning enligt given tidtabell med tillfredsställande resultat samt utför enkla transportuppdrag med passagerare mot angivet resmål.
I arbetet beskriver eleven översiktligt metoder för lastsäkring av resgods samt utför i samråd med handledare enkla lastviktsberäkningar.
C
Eleven kör och manövrerar bussen på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt i bekanta och delvis nya situationer.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare service och vård samt underhåll av bussen.
I körningen tillämpar eleven en tillfredsställande körteknik vid inbromsningar, med säkerhetsavstånd till övrig trafik, samt ett tillfredsställande trafikuppträdande vid hållplatser.
Eleven utför efter samråd med handledare färdplanering med hjälp av informationssystem samt beräknar körtider mot resmål.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare körning enligt given tidtabell med tillfredsställande resultat samt utför transportuppdrag med passagerare mot angivet resmål.
I arbetet beskriver eleven utförligt metoder för lastsäkring av resgods samt utför efter samråd med handledare lastviktsberäkningar.
A
Eleven kör och manövrerar bussen på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt i bekanta och nya situationer.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerad service och vård samt avancerat underhåll av bussen.
I körningen tillämpar eleven en god körteknik vid inbromsningar, med säkerhetsavstånd till övrig trafik, samt ett gott trafikuppträdande vid hållplatser.
Eleven utför efter samråd med handledare färdplanering med hjälp av informationssystem samt beräknar körtider mot resmål.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare körning enligt given tidtabell med gott resultat samt utför komplexa transportuppdrag med passagerare mot angivet resmål.
I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat metoder för lastsäkring av resgods samt utför efter samråd med handledare avancerade lastviktsberäkningar.
E
Eleven tar ansvar för bussen, passagerare och utrustning samt arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
C
Eleven tar ansvar för bussen, passagerare och utrustning samt arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
A
Eleven tar ansvar för bussen, passagerare och utrustning samt arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
E
Eleven beskriver översiktligt tillvägagångssätt och rutiner vid olyckstillbud, brandrisker i fordon och gods med farliga egenskaper samt hur det ska hanteras vid persontransporter.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika sjukdomstillstånd hos passagerare samt hur olika behov hos passagerare kan tillgodoses.
C
Eleven beskriver utförligt tillvägagångssätt och rutiner vid olyckstillbud, brandrisker i fordon och gods med farliga egenskaper samt hur det ska hanteras vid persontransporter.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika sjukdomstillstånd hos passagerare samt hur olika behov hos passagerare kan tillgodoses.
A
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat tillvägagångssätt och rutiner vid olyckstillbud, brandrisker i fordon och gods med farliga egenskaper samt hur det ska hanteras vid persontransporter.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika sjukdomstillstånd hos passagerare samt hur olika behov hos passagerare kan tillgodoses.
E
Eleven bemöter med viss säkerhet kunder och ger god service till passagerare.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder och medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Eleven bemöter med viss säkerhet kunder och ger god service till passagerare.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder och medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Eleven bemöter med säkerhet kunder och ger god service till passagerare.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med kunder och medarbetare.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."