Taxitrafik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen taxitrafik relaterar till syftet med ämnet persontransporter, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om administrativa rutiner för biljettsystem och turlistor samt om dokumentation och rutiner för internationella persontransporter.
- Kunskaper om yrkesmässiga persontransporter och deras förutsättningar.
- Förmåga att hantera fordon för persontransporter och fordonens utrustning samt att utföra service och underhåll på bussar.
- Förmåga att hantera situationer vid olyckstillbud och sjukdomstillstånd hos passagerare.
- Förmåga att ge service och bemöta kunder utifrån resenärens behov.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen taxitrafik.
- Trafikledningssystem som är specifika för taxilogistik och taxametersystem.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar taxiverksamheten, till exempel branschetiska regler, prisinformation och vilotidsförordningar.
- Fordonstillbehör och tilläggsutrustning i fordon, till exempel ramper, lyftar, bårar, alkolås, skyddskameror och fästanordningar för bagage och rullstolar.
- Ergonomi, hälsa och miljö.
- Agerande vid olycka och nödsituationer.
- Bemötande och värdskap med särskild tonvikt på sjukresenärer och resande inom särskild kollektivtrafik samt de särskilda krav dessa grupper ställer på förare och fordon.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen taxitrafik.
Eleven beskriver översiktligt system för trafikledning samt hantering av utrustningar för betalsystem och redovisning av arbets- och vilotider.
Dessutom beskriver eleven översiktligt branschetiska regler och krav på prisinformation till kunder.
Eleven beskriver utförligt system för trafikledning samt hantering av utrustningar för betalsystem och redovisning av arbets- och vilotider.
Dessutom beskriver eleven utförligt branschetiska regler och krav på prisinformation till kunder.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat system för trafikledning samt hantering av utrustningar för betalsystem och redovisning av arbets- och vilotider.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat branschetiska regler och krav på prisinformation till kunder.
Eleven beskriver översiktligt användning och hantering av fordonstillbehör och tilläggsutrustningar som hjälpmedel för passagerare vid i- och urstigning.
Dessutom beskriver eleven översiktligt arbetsställningar och ergonomi samt hälsa och miljö i arbetet.
Eleven beskriver utförligt användning och hantering av fordonstillbehör och tilläggsutrustningar som hjälpmedel för passagerare vid i- och urstigning.
Dessutom beskriver eleven utförligt arbetsställningar och ergonomi samt hälsa och miljö i arbetet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat användning och hantering av fordonstillbehör och tilläggsutrustningar som hjälpmedel för passagerare vid i- och urstigning.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat arbetsställningar och ergonomi samt hälsa och miljö i arbetet.
Eleven beskriver översiktligt handlingsalternativ vid olyckor och nödsituationer.
Dessutom beskriver eleven översiktligt sätt att bemöta passagerare med särskilda behov.
Eleven beskriver utförligt handlingsalternativ vid olyckor och nödsituationer.
Dessutom beskriver eleven utförligt sätt att bemöta passagerare med särskilda behov.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat handlingsalternativ vid olyckor och nödsituationer.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat sätt att bemöta passagerare med särskilda behov.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."