Processteknik - energi 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen processteknik - energi 1 relaterar till syftet med ämnet processteknik - energi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om processtekniska system i energiproducerande anläggningar och om deras delar, komponenter och elementära processer samt förmåga att koppla samman dessa till kretsprocesser.
- Kunskaper om hur digital teknik kan användas i arbetet.
- Kunskaper om säkerhetsfilosofier och säkerhetsföreskrifter inom det processtekniska området.
- Kunskaper om kvalitetsarbete i energiproduktion samt om hur provtagningar kan utformas och genomföras för att mäta och dokumentera kvalitet.
- Förståelse av hur energiproduktionen påverkar miljön och hur miljöregleringen påverkar produktionen samt kunskaper om gällande lagstiftning.
- Förmåga att genomföra, tolka och redovisa provtagningar och observationer av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper samt förmåga att hantera kemikalier och utrustning.
- Förmåga att reglera och optimera processer inom energiproduktion.
- Förmåga att planera sitt arbete och att övervaka, styra och reglera utrustning samt utföra vanliga arbetsuppgifter på energiproducerande anläggningar.
- Förmåga att tolka och upprätta processteknisk dokumentation.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen processteknik - energi 1.
- Metoder och utrustning för att testa och kalibrera mätning av till exempel temperatur, tryck, nivå, flöde och joniserande strålning.
- Metoder för mätning av varvtal och krafter.
- Reglerteknik, specifikt reglerprocesser inom energiproduktion.
- Funktion och konstruktion hos olika komponenter inom valt processtekniskt område.
- Arbetsmiljöfrågor och säkerhetsföreskrifter.
- Utvärdering av mätningar genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.
- Hållbart förhållningssätt med avseende på miljöaspekter vid processreglering och drift inklusive riskanalys och energioptimering.
- Energiproduktion och distribution nationellt och internationellt.
- Laborativa mätövningar med givare och omvandlare som bygger på digital och analog teknik.
- Övervakning, styrning och reglering av processer med stöd av process- och anläggningsteknisk dokumentation.
- Tolkning av anläggningsteknisk dokumentation, till exempel process- och instrumentscheman och manualer.
- Systematiserade dokumentationsmetoder och kvalitetsteknik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen processteknik - energi 1.
Eleven redogör övergripande för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
Vidare utgår eleven med säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt.
Eleven redogör utförligt för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
Vidare utgår eleven med god säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
Vidare utgår eleven med mycket god säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt.
Eleven redogör övergripande för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten.
Eleven redogör utförligt för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten.
Eleven genomför med säkerhet provtagningar och tolkar med säkerhet resultatet.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning.
Eleven genomför med god säkerhet provtagningar och tolkar med god säkerhet resultatet.
Dessutom utför eleven självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med god säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning.
Eleven genomför med mycket god säkerhet provtagningar och tolkar med mycket god säkerhet resultatet.
Dessutom utför eleven självständigt konfigureringar och optimeringar samt genomför med mycket god säkerhet styrning och avläsning av processteknisk utrustning.
Eleven läser och tolkar med säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.
Eleven läser och tolkar med god säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med god säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.
Eleven läser och tolkar med mycket god säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med mycket god säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."