Processteknik - energi 2

kurs
Kurskod
PRCPRO32
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen processteknik - energi 2 relaterar till syftet med ämnet processteknik - energi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen processteknik - energi 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen processteknik - energi 2.

E
Eleven redogör övergripande för uppbyggnad och funktion av reaktorer eller värmekraftverk samt gör kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar övergripande kring processtekniska begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt för olika processers inverkan på miljön.
C
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion av reaktorer eller värmekraftverk samt gör kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar utförligt kring processtekniska begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder och för olika processers inverkan på miljön.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion av reaktorer eller värmekraftverk samt gör kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat kring processtekniska begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder och för olika processers inverkan på miljön.
E
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven genomför med säkerhet vanligt förekommande kraftprocessberäkningar och ger utifrån dem välgrundade förslag för att optimera driften samt genomför efter samråd med handledare laborationer och simulatorövningar.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet åtaganden och lösningar med andra utifrån de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
C
Eleven planerar självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven genomför med god säkerhet vanligt förekommande kraftprocessberäkningar och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften samt genomför självständigt efter samråd med handledare laborationer och simulatorövningar.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med god säkerhet åtaganden och lösningar med andra utifrån de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
A
Eleven planerar självständigt vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven genomför med mycket god säkerhet vanligt förekommande kraftprocessberäkningar och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften samt genomför självständigt laborationer och simulatorövningar.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med mycket god säkerhet åtaganden och lösningar med andra utifrån de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
E
Eleven genomför med säkerhet provtagningar och tolkar resultatet.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning.
C
Eleven genomför med god säkerhet provtagningar och tolkar resultatet.
Dessutom utför eleven självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med god säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning.
A
Eleven genomför med mycket god säkerhet provtagningar och tolkar resultatet.
Dessutom utför eleven självständigt vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med mycket god säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning.
E
Eleven läser och tolkar med säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.
C
Eleven läser och tolkar med god säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med god säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.
A
Eleven läser och tolkar med mycket god säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med mycket god säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."