Produktionskunskap 1

kurs
Kurskod
PRDPRO01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen produktionskunskap 1 relaterar till syftet med ämnet produktionskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen produktionskunskap 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen produktionskunskap 1.

E
Eleven redogör översiktligt för hur en produktionsidé påverkar produktionen.
I redogörelsen förklarar eleven översiktligt hur olika organisationsenheter i företaget hänger ihop samt deras olika arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Dessutom resonerar eleven översiktligt om sambandet mellan designarbete, produktutveckling och kvalitetsarbete.
Eleven resonerar även översiktligt om sambanden mellan materialval, val av produktionsteknik och underhållsteknik samt om hur dessa val påverkar produktionsflöde och hållbar utveckling.
C
Eleven redogör utförligt för hur en produktionsidé påverkar produktionen.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt hur olika organisationsenheter i företaget hänger ihop samt deras olika arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Dessutom resonerar eleven utförligt om sambandet mellan designarbete, produktutveckling och kvalitetsarbete.
Eleven resonerar även utförligt om sambanden mellan materialval, val av produktionsteknik och underhållsteknik samt om hur dessa val påverkar produktionsflöde och hållbar utveckling.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur en produktionsidé påverkar produktionen.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt och nyanserat hur olika organisationsenheter i företaget hänger ihop samt deras olika arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om sambandet mellan designarbete, produktutveckling och kvalitetsarbete.
Eleven resonerar även utförligt och nyanserat om sambanden mellan materialval, val av produktionsteknik och underhållsteknik samt om hur dessa val påverkar produktionsflöde och hållbar utveckling.
E
Eleven redogör översiktligt, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och lönsam tillverkning.
Dessutom beskriver eleven översiktligt logistiken inom en produktionsenhet samt hur den påverkar produktionsekonomin.
C
Eleven redogör utförligt, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och lönsam tillverkning.
Dessutom beskriver eleven utförligt logistiken inom en produktionsenhet samt hur den påverkar produktionsekonomin.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och lönsam tillverkning.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat logistiken inom en produktionsenhet samt hur den påverkar produktionsekonomin.
E
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser och resonemang.
C
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser och resonemang.
A
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser och resonemang.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."