Produktionskunskap 2

kurs
Kurskod
PRDPRO02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen produktionskunskap 2 relaterar till syftet med ämnet produktionskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen produktionskunskap 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen produktionskunskap 2.

E
Eleven redogör översiktligt för hur en produktionsidé påverkar befintlig produktion samt utveckling av en ny produktionslinje.
I redogörelsen beskriver eleven översiktligt hur en produktionsidé tas fram samt processen för utveckling till färdig produkt och ett fungerande produktionsflöde.
Dessutom förklarar eleven översiktligt hur olika organisationsenheter i företaget hänger ihop samt redogör översiktligt för deras olika arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Eleven redogör vidare översiktligt för hur arbetsorganisationen kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion.
Eleven resonerar även översiktligt om sambandet mellan designarbete, produktutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur produktutveckling och förebyggande underhåll påverkar produktionsflöde och hållbar utveckling.
Eleven resonerar även översiktligt om alternativa produktionstekniker för effektivisering av produktionen.
Dessutom utför eleven med viss säkerhet enkla produktionsekonomiska beräkningar.
C
Eleven redogör utförligt för hur en produktionsidé påverkar befintlig produktion samt utveckling av en ny produktionslinje.
I redogörelsen beskriver eleven utförligt hur en produktionsidé tas fram samt processen för utveckling till färdig produkt och ett fungerande produktionsflöde.
Dessutom förklarar eleven utförligt hur olika organisationsenheter i företaget hänger ihop samt redogör utförligt för deras olika arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Eleven redogör vidare utförligt för hur arbetsorganisationen kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion.
Eleven resonerar även utförligt om sambandet mellan designarbete, produktutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur produktutveckling och förebyggande underhåll påverkar produktionsflöde och hållbar utveckling.
Eleven resonerar även utförligt om alternativa produktionstekniker för effektivisering av produktionen.
Dessutom utför eleven med viss säkerhet enkla produktionsekonomiska beräkningar.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur en produktionsidé påverkar befintlig produktion samt utveckling av en ny produktionslinje.
I redogörelsen beskriver eleven utförligt och nyanserat hur en produktionsidé tas fram samt processen för utveckling till färdig produkt och ett fungerande produktionsflöde.
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat hur olika organisationsenheter i företaget hänger ihop samt redogör utförligt och nyanserat för deras olika arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Eleven redogör vidare utförligt och nyanserat för hur arbetsorganisationen kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion.
Eleven resonerar även utförligt och nyanserat om sambandet mellan designarbete, produktutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur produktutveckling och förebyggande underhåll påverkar produktionsflöde och hållbar utveckling.
Eleven resonerar även utförligt och nyanserat om alternativa produktionstekniker för effektivisering av produktionen.
Dessutom utför eleven med säkerhet enkla produktionsekonomiska beräkningar.
E
Eleven redogör översiktligt för hur arbetsorganisationer kan utformas för en fungerande och lönsam tillverkning samt översiktligt, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och lönsam tillverkning.
Dessutom beskriver eleven översiktligt logistiken för industriteknisk produktion samt redogör översiktligt för produktionsstyrd och kundorderstyrd tillverkning.
C
Eleven redogör utförligt för hur arbetsorganisationer kan utformas för en fungerande och lönsam tillverkning samt utförligt, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och lönsam tillverkning.
Dessutom beskriver eleven utförligt logistiken för industriteknisk produktion samt redogör utförligt för produktionsstyrd och kundorderstyrd tillverkning.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur arbetsorganisationer kan utformas för en fungerande och lönsam tillverkning samt utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och lönsam tillverkning.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat logistiken för industriteknisk produktion samt redogör utförligt och nyanserat för produktionsstyrd och kundorderstyrd tillverkning.
E
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser och resonemang.
C
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser, beskrivningar och resonemang.
A
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser, beskrivningar och resonemang.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."