Processteknik - kemi 2

kurs
Kurskod
PREKEM32
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen processteknik - kemi 2 relaterar till syftet med ämnet processteknik - kemi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen processteknik - kemi 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen processteknik - kemi 2.

E
Eleven redogör övergripande för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar övergripande om olika typer av styrdon och deras karakteristik.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
C
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade och nyanserade kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar utförligt om olika typer av styrdon och deras karakteristik.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade och nyanserade kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om olika typer av styrdon och deras karakteristik.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
E
Eleven använder med säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar övergripande om processens inverkan på miljön.
Eleven genomför med säkerhet och efter samråd med handledare laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls.
C
Eleven använder med god säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar utförligt om processens inverkan på miljön.
Eleven genomför med god säkerhet och självständigt efter samråd med handledare laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls.
A
Eleven genomför med mycket god säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar utförligt och nyanserat om processens inverkan på miljön.
Eleven genomför med mycket god säkerhet självständigt laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls.
E
Eleven redogör övergripande för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar underhållsrutiner med säkerhet.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra.
C
Eleven redogör utförligt för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar underhållsrutiner med god säkerhet.
Eleven planerar självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med god säkerhet med andra.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar avancerade underhållsrutiner med mycket god säkerhet.
Eleven planerar självständigt vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en anläggning.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med mycket god säkerhet med andra.
E
Eleven resonerar övergripande om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser.
C
Eleven resonerar utförligt om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser.
A
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."