Processteknik - kemi 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen processteknik - kemi 2 relaterar till syftet med ämnet processteknik - kemi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om processtekniska system, deras komponenter och elementära processer samt förmåga att koppla samman dessa till kretsprocesser samt hur digital teknik kan användas i arbetet.
- Kunskaper om säkerhetsfilosofier och säkerhetsföreskrifter inom det processtekniska området.
- Kunskaper om kvalitetsarbete i produktionsprocesser samt kunskaper om hur provtagningar kan utformas och genomföras för att mäta och dokumentera kvalitet.
- Förståelse av hur kemisk produktion påverkar miljön och hur miljöregleringen påverkar produktionen samt kunskaper om gällande lagstiftning.
- Förmåga att genomföra, tolka och redovisa provtagningar och observationer av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper samt förmåga att hantera kemikalier och utrustning.
- Förmåga att reglera och optimera processer inom kemisk produktion.
- Förmåga att planera sitt arbete och att övervaka, styra och reglera utrustning samt utföra vanliga arbetsuppgifter inom det processtekniska området.
- Förmåga att tolka och upprätta processteknisk dokumentation.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen processteknik - kemi 2.
- Standarder och föreskrifter inom området kemisk industri och pappersindustri.
- Tekniker för pappersindustri och petrokemi.
- Reaktorfysik och förbränningsteknik.
- Processens påverkan på miljön. Åtgärder för att minimera miljöpåverkan.
- Processreglering och distribuerade styrsystem.
- Störstorheter som påverkar reglerprocessen.
- Styrning och mätning av olika förlopp i produktionsutrustning.
- Organisk kemi med tillämpning i kemisk processindustri.
- Kvalitativa och kvantitativa metoder för kemisk analys.
- Planering och genomförande av experimentella undersökningar och observationer samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa.
- Kontroll av råvara, mellanprodukt och färdigprodukt med hjälp av mät- och analysinstrument.
- Kvalitetskrav gentemot den kemiska processindustrin samt gällande säkerhets- och miljökrav.
- Händelseförloppet mot kemiska tillverkningsprocesser, materialhantering, kontroll och underhållsrutiner.
- Mätmetoder och mätdon.
- Styrdon och deras karakteristik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen processteknik - kemi 2.
Eleven redogör övergripande för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar övergripande om olika typer av styrdon och deras karakteristik.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade och nyanserade kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar utförligt om olika typer av styrdon och deras karakteristik.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion inom processindustrin med inriktning mot kemiteknik och pappersindustri samt gör välgrundade och nyanserade kopplingar till naturvetenskapliga principer.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om olika typer av styrdon och deras karakteristik.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området.
Eleven använder med säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar övergripande om processens inverkan på miljön.
Eleven genomför med säkerhet och efter samråd med handledare laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls.
Eleven använder med god säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar utförligt om processens inverkan på miljön.
Eleven genomför med god säkerhet och självständigt efter samråd med handledare laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls.
Eleven genomför med mycket god säkerhet metoder för kemisk analys och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften och förbättra processen samt resonerar utförligt och nyanserat om processens inverkan på miljön.
Eleven genomför med mycket god säkerhet självständigt laborationer och mätningar för råvarans väg genom processen så att de uppställda kvalitetskraven upprätthålls.
Eleven redogör övergripande för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar underhållsrutiner med säkerhet.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra.
Eleven redogör utförligt för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar underhållsrutiner med god säkerhet.
Eleven planerar självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med god säkerhet med andra.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för händelseförloppet i kemiska tillverkningsprocesser samt genomför och kontrollerar avancerade underhållsrutiner med mycket god säkerhet.
Eleven planerar självständigt vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en anläggning.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med mycket god säkerhet med andra.
Eleven resonerar övergripande om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser.
Eleven resonerar utförligt om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder i olika kemiska tillverkningsprocesser.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."