Industriteknisk fördjupning 2

kurs
Kurskod
PRFPRF02
Poäng
50p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriteknisk fördjupning 2 relaterar till syftet med ämnet industriteknisk fördjupning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriteknisk fördjupning 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriteknisk fördjupning 2.

E
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter inom valt teknikområde i samråd med handledare.
I planeringen söker eleven med viss säkerhet den information som krävs för uppgiften och tolkar den med viss säkerhet samt sammanställer i samråd med handledare ett tillverkningsunderlag.
Dessutom beräknar eleven med viss säkerhet kostnader, materialåtgång och tid för utförande.
Eleven gör en enkel riskbedömning och anpassar sin planering efter den.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
C
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter inom valt teknikområde efter samråd med handledare.
I planeringen söker eleven med viss säkerhet den information som krävs för uppgiften och tolkar den med viss säkerhet samt sammanställer efter samråd med handledare ett tillverkningsunderlag.
Dessutom beräknar eleven med viss säkerhet kostnader, materialåtgång och tid för utförande.
Eleven gör en riskbedömning och anpassar sin planering efter den.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
A
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter inom valt teknikområde efter samråd med handledare.
I planeringen söker eleven med säkerhet den information som krävs för uppgiften och tolkar den med säkerhet samt sammanställer efter samråd med handledare ett tillverkningsunderlag.
Dessutom beräknar eleven med säkerhet kostnader, materialåtgång och tid för utförande.
Eleven gör en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering efter den.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
E
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt teknikområde i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll, mätningar, beräkningar och felsökning.
Vidare genomför eleven med viss säkerhet vid behov optimering av produktionsutrustningen.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.
Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
C
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt teknikområde i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll, mätningar, beräkningar och felsökning.
Vidare genomför eleven med viss säkerhet vid behov optimering av produktionsutrustningen.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
A
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt teknikområde i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Dessutom genomför eleven med säkerhet funktionskontroll, mätningar, beräkningar och felsökning.
Vidare genomför eleven med säkerhet vid behov optimering av produktionsutrustningen.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
E
Eleven presenterar resultatet av sitt arbete samt redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
Eleven presenterar resultatet av sitt arbete samt redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
Eleven presenterar resultatet av sitt arbete samt redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven samarbetar med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
C
Eleven samarbetar med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
A
Eleven samarbetar med andra samt använder med säkerhet korrekt fackspråk.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."