Produktionsfilosofi 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen produktionsfilosofi 1 relaterar till syftet med ämnet produktionsfilosofi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om moderna produktionsfilosofiska teorier.
- Kunskaper om kvalitetsstyrnings- och miljöledningssystem.
- Förmåga att använda metoder för strukturerat förbättringsarbete.
- Förmåga att dokumentera och presentera utvecklings- och förbättringsarbete.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om beslutsprocessen inom arbetsmiljö- och miljöområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen produktionsfilosofi 1.
- Produktionsfilosofiska teorier, till exempel lean.
- Kvalitetsstyrningssystem, där fokus ligger på kundens behov, till exempel enligt ISO 9001.
- Miljöledningssystem för att rationalisera och minska verksamhetens totala miljöbelastning, till exempel ISO 14001.
- Principer, metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete i ett hållbart samhälle, till exempel lean.
- Dokumentation, redovisning och presentation av utvecklings- och förbättringsarbete.
- Lagar och andra bestämmelser inom arbetsmiljö- och miljöområdet för valt teknikområde.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen produktionsfilosofi 1.
Eleven redogör översiktligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus.
Vidare beskriver eleven översiktligt kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem.
Eleven redogör utförligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus.
Vidare beskriver eleven utförligt kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem.
Eleven planerar i samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven planerar efter samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven planerar efter samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med viss säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med viss säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser inom arbetsmiljö- och miljöområdet för valt teknikområde.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser inom arbetsmiljö- och miljöområdet för valt teknikområde.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser inom arbetsmiljö- och miljöområdet för valt teknikområde.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."