Produktionsfilosofi 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen produktionsfilosofi 2 relaterar till syftet med ämnet produktionsfilosofi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om moderna produktionsfilosofiska teorier.
- Förmåga att använda metoder för strukturerat förbättringsarbete.
- Förmåga att använda kvalitetsstyrnings- och miljöledningssystem.
- Förmåga att dokumentera och presentera utvecklings- och förbättringsarbete.
- Kunskaper om leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan.
- Kunskaper om hur inköp, logistik, produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om beslutsprocessen inom arbetsmiljö- och miljöområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen produktionsfilosofi 2.
- Modern produktionsfilosofi i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus, dvs. hur produktion på olika nivåer i en organisation planeras och styrs. Planerings- och styrmetoder för utveckling i ett ständigt förbättringsarbete.
- Produktionsfilosofi, där alla delar av en organisation ingår i förbättringsprocessen.
- Metoder för strukturerat förbättringsarbete, till exempel lean eller six sigma.
- Kvalitetsstyrningssystem, till exempel ISO 9001.
- Miljöledningssystem, till exempel ISO 14001.
- Dokumentation, redovisning och presentation av utvecklings- och förbättringsarbete.
- Leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan.
- Inköp, logistik, produktion, miljö- och kvalitetsarbete samt hur dessa faktorer samverkar.
- Beslutsprocesser inom arbetsmiljö- och miljöområdet för valt teknikområde.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen produktionsfilosofi 2.
Eleven redogör översiktligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus.
I redogörelsen beskriver eleven översiktligt hur en organisations olika delar ingår i förbättringsprocessen.
Eleven redogör utförligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus.
I redogörelsen beskriver eleven utförligt hur en organisations olika delar ingår i förbättringsprocessen.
Eleven redogör utförligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus.
I redogörelsen beskriver eleven utförligt hur en organisations olika delar ingår i förbättringsprocessen.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete.
Eleven använder också med viss säkerhet kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem.
Dessutom ger eleven enkla argument för de valda systemen.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete.
Eleven använder också med viss säkerhet kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem.
Dessutom ger eleven välgrundade argument för de valda systemen.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete.
Eleven använder också med säkerhet kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem.
Dessutom ger eleven välgrundade argument för de valda systemen.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med viss säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med viss säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.
Eleven redogör översiktligt för leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan.
Eleven redogör också översiktligt för hur inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar i en optimal produktion.
Dessutom redogör eleven översiktligt för beslutsprocesserna inom arbetsmiljö- och miljöområdet.
Eleven redogör utförligt för leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan.
Eleven redogör också utförligt för hur inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar i en optimal produktion.
Dessutom redogör eleven utförligt för beslutsprocesserna inom arbetsmiljö- och miljöområdet.
Eleven redogör utförligt för leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan.
Eleven redogör också utförligt för hur inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar i en optimal produktion.
Dessutom redogör eleven utförligt för beslutsprocesserna inom arbetsmiljö- och miljöområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."