Produktutveckling 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen produktutveckling 1 relaterar till syftet med ämnet produktutveckling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera konstruktions- och designarbete.
- Förmåga att söka relevant information samt förmåga att använda denna.
- Förmåga att använda relevanta metoder och verktyg för konstruktion och design.
- Kunskaper om datorbaserade hjälpmedel som förekommer inom produktutveckling.
- Kunskaper om processer och metoder vid arbete med design och konstruktion.
- Kunskaper om råvarutillgång vid framtagning av material samt om material och deras egenskaper vid produktframställning och i den färdiga produkten.
- Kunskaper om materials och produkters historia.
- Förmåga att analysera materials och produkters användningsområden och utvecklingspotential.
- Förmåga att använda korrekt terminologi.
- Förmåga att kommunicera kring egna och andras förslag och lösningar i samband med produktutveckling.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen produktutveckling 1.
- Planering, konstruktion, design, tillverkning och presentation av en egen enkel prototyp eller egna enkla modeller.
- Faktorer som påverkar konstruktion av produkter, till exempel estetik, hållfasthet, funktion och kvalitetskrav.
- Normer, standarder och bestämmelser som gäller konstruktion, miljöhänsyn och säkerhet.
- Bestämmelser för aktuella produkter och material beträffande skydd, hälsa och säkerhet.
- Enkla och relevanta datorbaserade hjälpmedel.
- Grundläggande fakta om designprocesser och konstruktioner samt vedertagen terminologi.
- Råvarutillgångar, material och produkter ur ett historiskt perspektiv samt deras utvecklingspotential.
- Grundläggande materialegenskaper samt materialets betydelse för produkters kvalitet, tillverkning och destruktion, alternativt återvinning.
- Produkters ändamålsenlighet och samspelet mellan människa och artefakt.
- Kvalitetskrav som är förenade med användningen samt framtida underhåll i ett socialt och ekonomiskt perspektiv.
- Presentation av idéer via till exempel bild, ritning, modell, skrift och tal samt analys och utvärdering av såväl egna som andras idéer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen produktutveckling 1.
Eleven planerar och organiserar enklare konstruktions- och designarbeten i samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar enklare konstruktions- och designarbeten efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar enklare konstruktions- och designarbeten efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare enklare konstruktions- och designarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare enklare konstruktions- och designarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare enklare konstruktions- och designarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar översiktligt hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat.
Dessutom redogör eleven översiktligt för produktens användningsområden, interagerande med människor och miljö samt de ingående materialens egenskaper och råvaruförbrukning.
Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven redogör även översiktligt för materialens och produktens historia samt för enkla resonemang om deras utvecklingspotential.
Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar utförligt hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat.
Dessutom redogör eleven utförligt för produktens användningsområden, interagerande med människor och miljö samt de ingående materialens egenskaper och råvaruförbrukning.
Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven redogör även utförligt för materialens och produktens historia samt för välgrundade resonemang om deras utvecklingspotential.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar utförligt och nyanserat hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för produktens användningsområden, interagerande med människor och miljö samt de ingående materialens egenskaper och råvaruförbrukning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för materialens och produktens historia samt för välgrundade och nyanserade resonemang om deras utvecklingspotential.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för enkla resonemang om andras lösningar i samband med produktutveckling.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade resonemang om andras lösningar i samband med produktutveckling.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andras lösningar i samband med produktutveckling.
Dessutom använder eleven med säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."