Industriell digitalisering

kurs
Kurskod
PRNIND3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell digitalisering relaterar till syftet med ämnet produktionsutveckling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell digitalisering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell digitalisering.

E
Eleven redogör övergripande för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering.
Dessutom gör eleven enkla reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft.
Vidare resonerar eleven övergripande om olika frågeställningar i samband med digitalisering.
C
Eleven redogör utförligt för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering.
Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft.
Vidare resonerar eleven utförligt om olika frågeställningar i samband med digitalisering.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft.
Vidare resonerar eleven utförligt och nyanserat om olika frågeställningar i samband med digitalisering.
E
Eleven analyserar och utvecklar efter samråd med handledare en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför.
Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med säkerhet.
Dessutom tar eleven med säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna krav.
C
Eleven analyserar och utvecklar självständigt efter samråd med handledare en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför.
Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med god säkerhet.
Dessutom tar eleven med god säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna krav.
A
Eleven analyserar och utvecklar självständigt en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför.
Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med mycket god säkerhet.
Dessutom tar eleven med mycket god säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna krav.
E
I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar övergripande om digitaliseringens möjligheter.
Eleven kommunicerar och presenterar med säkerhet sitt arbete.
Eleven bedömer med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar utförligt om digitaliseringens möjligheter.
Eleven kommunicerar och presenterar med god säkerhet sitt arbete.
Eleven bedömer med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar utförligt och nyanserat om digitaliseringens möjligheter.
Eleven kommunicerar och presenterar med mycket god säkerhet sitt arbete.
Eleven bedömer med mycket god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."