Produktionsutveckling 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen produktionsutveckling 1 relaterar till syftet med ämnet produktionsutveckling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om produktionsprocessen och förståelse av hur alla delar i processen behöver samverka för en fungerande och konkurrenskraftig hållbar produktion.
- Kunskaper om produktionsberedning och hur design och produktion är beroende av en fungerande beredning.
- Kunskaper om materialval, produktionsmetoder och produktionsekonomi.
- Förståelse av organisationsenheter, tillverkningsprocesser, produktionsutrustning och de förädlingssteg en produkt behöver genomgå i olika produktionslinjer.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt att värdera sitt eget arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen produktionsutveckling 1.
- Helhetsperspektiv för problemlösning samt hur teori och praktik samverkar.
- Kartläggning och analys av produktionsprocessen och dess delar samt förbättringsförslag.
- Systemförståelse för tillverkningsprocesser och deras förädlingssteg.
- Beredning, design och produktion av en produkt.
- Framställning och analys av beredning av produkt eller process.
- Hur förändringar av en produkts design och funktion påverkar tillverkning och produktion.
- Betydelsen av val av material, metod, teknik, styrning och ledning för ett ekonomiskt hållbart och fungerande produktionsflöde.
- Olika underhållsformer, till exempel avhjälpande, förebyggande och förbättrande underhåll.
- Funktionssäkerhet, underhållsmässighet och underhållssäkerhet samt metoder för ständiga förbättringar.
- Uppbyggnad av produktionslinjer, arbetsplatsutformning och hur produktionsutrustning kopplas samman till produktionslinjer.
- Gällande säkerhetsföreskrifter för valt produktionsområde.
- Kommunikation och samarbete och dess betydelse för produktion och organisation.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen produktionsutveckling 1.
Eleven redogör övergripande för produktionsprocessen och dess utvecklingssteg samt ger förslag på hur processen kan förbättras.
Vidare resonerar eleven med säkerhet om hur en fungerande, konkurrenskraftig och hållbar produktion fungerar.
Eleven redogör utförligt för produktionsprocessen och dess utvecklingssteg samt ger välgrundade förslag på hur processen kan förbättras.
Vidare resonerar eleven med god säkerhet kring hur en fungerande, konkurrenskraftig och hållbar produktion fungerar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocessen och dess utvecklingssteg samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur processen kan förbättras.
Vidare resonerar eleven med mycket god säkerhet kring hur en fungerande, konkurrenskraftig och hållbar produktion fungerar.
Eleven redogör övergripande för vad produktionsberedning är och hur utvecklingsarbetet samverkar mellan design och produktion.
Eleven resonerar vidare övergripande om betydelsen av val av material, metod, teknik, styrning och ledning för ett ekonomiskt hållbart och fungerande produktionsflöde.
Eleven redogör övergripande utifrån exempel för hur förändringar på en produkts design och funktion påverkar dess tillverkning och produktion genom beredning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven redogör utförligt för vad produktionsberedning är och hur utvecklingsarbetet samverkar mellan design och produktion.
Eleven resonerar vidare utförligt för betydelse av val av material, metod, teknik, styrning och ledning för ett ekonomiskt hållbart och fungerande produktionsflöde.
Eleven redogör utförligt utifrån exempel för hur förändringar på en produkts design och funktion påverkar dess tillverkning och produktion genom beredning.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad produktionsberedning är och hur utvecklingsarbetet samverkar mellan design och produktion.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för betydelse av val av material, metod, teknik, styrning och ledning för ett ekonomiskt hållbart och fungerande produktionsflöde.
Eleven redogör utförligt och nyanserat utifrån exempel för hur förändringar på en produkts design och funktion påverkar dess tillverkning och produktion genom beredning.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven ger utifrån fallbeskrivningar och efter samråd med handledare förslag till produktionslinje, produktionsutrustning och arbetsplatsutformning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven ger utifrån fallbeskrivningar självständigt efter samråd med handledare förslag till produktionslinje, produktionsutrustning och arbetsplatsutformning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven ger utifrån fallbeskrivningar självständigt förslag till produktionslinje, produktionsutrustning och arbetsplatsutformning.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt resonerar övergripande om produktionsutveckling.
Eleven bedömer med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven samarbetar och kommunicerar med god säkerhet med andra samt resonerar utförligt om produktionsutveckling.
Eleven bedömer med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven samarbetar och kommunicerar med mycket god säkerhet samt resonerar utförligt och nyanserat om produktionsutveckling.
Eleven bedömer med mycket god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."