Produktionsutveckling 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen produktionsutveckling 2 relaterar till syftet med ämnet produktionsutveckling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om produktionsflöden och förmåga att genomföra värdeflödesanalyser.
- Kunskaper om driftsäkerhet och förmåga att genomföra och planera underhåll.
- Förståelse av organisationsenheter, tillverkningsprocesser, produktionsutrustning och de förädlingssteg en produkt behöver genomgå i olika produktionslinjer.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt att värdera sitt eget arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen produktionsutveckling 2.
- Hur teori och praktik samverkar vid problemlösning och vikten av att förstå helheten för att hitta grundläggande orsaker till problem.
- Beredning av en produkt med avseende på design, produktion och ekonomi.
- Uppbyggnad av produktionslinje inklusive fabrikslayout och arbetsplatsutformning till stöd för ökad effektivitet och förbättrad arbetsmiljö.
- Produktionsflöden och olika sätt att styra och leda produktionen.
- Värdeflödesanalys av material- och informationsflöde samt arbetssätt för att optimera, stabilisera och öka konkurrenskraft och ekonomisk vinning på produkt och process.
- Samband mellan driftsäkerhet och företagets totalekonomi.
- Beredning och planering av underhållsupplägg samt skapande av standarder för driftsäkerhet.
- Effektivitetsstrategier för ökad driftsäkerhet genom standarder och ständiga förbättringar av underhåll på produkt och process.
- Produktionsenheters organisering.
- Kommunikation och samarbete mellan olika sektioner inom produktionsprocessen, till exempel kunder, leverantörer och olika personalgrupper.
- Vikten av arbetsmiljö både ur ett fysiskt och psykiskt perspektiv med hänsyn till ergonomi och arbetsplatsutformning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen produktionsutveckling 2.
Eleven genomför efter samråd med handledare en värdeflödesanalys på en produktionslinje och föreslår med säkerhet hur den kan optimeras när det gäller arbetsplatsutformning, produktionslayout med tillhörande produktionsutrustning samt arbetsmiljö och säkerhetsföreskrifter.
Eleven ger förslag på hur optimeringen kan implementeras.
Eleven genomför självständigt efter samråd med handledare en värdeflödesanalys på en produktionslinje och föreslår med god säkerhet hur den kan optimeras när det gäller arbetsplatsutformning, produktionslayout med tillhörande produktionsutrustning samt arbetsmiljö och säkerhetsföreskrifter.
Eleven ger välgrundade förslag på hur optimeringen kan implementeras.
Eleven genomför självständigt en värdeflödesanalys på en produktionslinje och föreslår med mycket god säkerhet hur den kan optimeras när det gäller arbetsplatsutformning, produktionslayout med tillhörande produktionsutrustning samt arbetsmiljö och säkerhetsföreskrifter.
Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på hur optimeringen kan implementeras.
Eleven redogör övergripande för olika underhållsformer.
Eleven bereder och planerar dessutom efter samråd med handledare ett underhållsupplägg.
I arbetet väljer eleven lämpliga metoder för underhåll och ökad driftsäkerhet samt ger förslag på effektiviseringsstrategier och standarder för ständiga förbättringar.
Eleven redogör utförligt för olika underhållsformer.
Eleven bereder och planerar dessutom självständigt efter samråd med handledare ett underhållsupplägg.
I arbetet väljer eleven lämpliga metoder för underhåll och ökad driftsäkerhet samt ger välgrundade förslag på effektiviseringsstrategier och standarder för ständiga förbättringar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika underhållsformer.
Eleven bereder och planerar självständigt ett underhållsupplägg.
I arbetet väljer eleven lämpliga metoder för underhåll och ökad driftsäkerhet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på effektiviseringsstrategier och standarder för ständiga förbättringar.
Eleven redogör övergripande för olika organisationsenheter, deras ansvarsområden och samarbete.
I redogörelsen beskriver eleven även övergripande hur en arbetsorganisation kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion för ökad konkurrenskraft.
Eleven redogör utförligt för olika organisationsenheter, deras ansvarsområden och samarbete.
I redogörelsen beskriver eleven även utförligt hur en arbetsorganisation kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion för ökad konkurrenskraft.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika organisationsenheter, deras ansvarsområden och samarbete.
I redogörelsen beskriver eleven även utförligt och nyanserat hur en arbetsorganisation kan utformas för att bli ett stöd i företagets utveckling och produktion för ökad konkurrenskraft.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet samt resonerar övergripande om produktionsutveckling.
Eleven bedömer med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven samarbetar och kommunicerar med god säkerhet samt resonerar utförligt om produktionsutveckling.
Eleven bedömer med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven samarbetar och kommunicerar med mycket god säkerhet samt resonerar utförligt och nyanserat om produktionsutveckling.
Eleven bedömer med mycket god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."