Processmätteknik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen processmätteknik 2 relaterar till syftet med ämnet processautomation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om informationstekniska system i automatiserade processer.
- Kunskaper om mätmetoder för fysikaliska storheter och kemiska egenskaper.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera underhållsarbete i en automatiserad processanläggning med hänsyn till säkerhet, kvalitet, miljö, ergonomi och estetik.
- Förmåga att mäta fysikaliska storheter och kemiska egenskaper.
- Förmåga att tolka och upprätta anläggningsteknisk dokumentation.
- Förmåga att välja och använda olika verktyg, instrument, material och övrig utrustning som används inom området.
- Kunskaper om standarder och föreskrifter inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen processmätteknik 2.
- Persondatorer, plc eller liknande styrsystem som mätverktyg med omvandling av analoga signaler till digitala värden, upplösning och signalhantering.
- Metoder för mätning av viskositet, koncentration, pH, syre och konduktivitet.
- Metoder för gasanalys och mätning av partikelhalter.
- Metoder och utrustning för att testa och kalibrera mätningar av fysiska storheter och kemiska egenskaper.
- Planering och genomförande av underhållsarbete i en processanläggning.
- Laborativa mätövningar med givare, omvandlare, signalomvandlare och smartgivare.
- Systematiserade dokumentationsmetoder.
- Standarder och föreskrifter inom området.
- Processäkerhet och funktionssäkerhet enligt SIL-standard IEC 61508.
- Mätosäkerhetens grunder med tillämpning och beräkning enligt ISO-GUM-standard (guide to the expression of uncertainty in measurement).
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen processmätteknik 2.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system.
Dessutom redogör eleven översiktligt för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system.
Dessutom redogör eleven utförligt för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper.
Eleven utför i samråd med handledarenågon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar enkla mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper.
Eleven utför efter samråd med handledarenågon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper.
Eleven utför efter samråd med handledare någon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar avancerade mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet beskriver eleven översiktligt processens mättekniska funktioner samt löser enkla mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med visst handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver översiktligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet beskriver eleven utförligt processens mättekniska funktioner samt löser mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med gott handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver utförligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat processens mättekniska funktioner samt löser avancerade mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med mycket gott handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av arbetet.
Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av arbetet.
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetet.
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."