Processreglering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen processreglering relaterar till syftet med ämnet processautomation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om informationstekniska system i automatiserade processer.
- Kunskaper om reglermetoder för svårare processer.
- Förmåga att reglera och optimera enkla processer.
- Förmåga att tolka och upprätta anläggningsteknisk dokumentation.
- Förmåga att välja och använda olika verktyg, instrument, material och övrig utrustning som används inom området.
- Kunskaper om standarder och föreskrifter inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen processreglering.
- Processreglering med distribuerade styrsystem.
- Kontinuerlig och diskontinuerlig reglering med tidsproportionell utgång.
- Reglering av flerkapacitiva processer.
- Sammansatta reglersystem med framkoppling, internt och externt börvärde samt kvot- och kaskadreglering.
- Multivariabla regleringar.
- Parameterstyrning och adaptiv parameteruppdatering.
- Reglering med oskarp logik (fuzzy logic).
- Störningar i reglerprocessen, innefattande störtendenskompensering.
- Laborativa konfigureringar av kontrollerande enheter och processanläggningar med optimeringsmetoder för process och parametrar.
- Tolkning av anläggningsteknisk dokumentation, till exempel processcheman, plintscheman, tabeller, datablad, manualer och certifikat.
- Dokumentation, till exempel regulatorinställningar.
- Signalmätmetoder på automatiserade processanläggningar i drift.
- Säkerhets-, energiförbruknings- och miljöaspekter vid processreglering, inklusive riskanalys, energioptimering och minimering av kemiska föroreningar.
- Standarder och föreskrifter inom området, till exempel ATEX-direktiven.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen processreglering.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar.
Eleven utför i samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven utför efter samråd med handledarevanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven utför efter samråd med handledarevanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med visst handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver översiktligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med gott handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver utförligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med mycket gott handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete.
Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete.
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete.
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."