Processdatorsystem

kurs
Kurskod
PROPRO0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen processdatorsystem relaterar till syftet med ämnet processautomation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen processdatorsystem.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen processdatorsystem.

E
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika informationstekniska system och enheter.
C
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika informationstekniska system och enheter.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika informationstekniska system och enheter.
E
Eleven utför i samråd med handledare vanligt förekommande inkopplingar och konfigureringar för insamling av data i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Dessutom visualiserar eleven med tillfredsställande resultat processen i realtid med ett gränssnitt.
C
Eleven utför efter samråd med handledarevanligt förekommande inkopplingar och konfigureringar för insamling av data i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Dessutom visualiserar eleven med tillfredsställande resultat processen i realtid med ett gränssnitt.
A
Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande inkopplingar och konfigureringar för insamling av data i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Dessutom visualiserar eleven med gott resultat processen i realtid med ett gränssnitt.
E
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet beskriver eleven översiktligt informationens väg från process till gränssnitt samt löser enkla datortekniska och informationstekniska problem med hjälp av mätningar, manualer och laborativt arbete.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med visst handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver översiktligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
C
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet beskriver eleven utförligt informationens väg från process till gränssnitt samt löser datortekniska och informationstekniska problem med hjälp av mätningar, manualer och laborativt arbete.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med gott handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver utförligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
A
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat informationens väg från process till gränssnitt samt löser avancerade datortekniska och informationstekniska problem med hjälp av mätningar, manualer och laborativt arbete.
I arbetet hanterar och vårdar eleven med mycket gott handlag material, verktyg och övrig utrustning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.
E
Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation i nätverk.
Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen.
C
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation i nätverk.
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen.
A
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation i nätverk.
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."