Interna transporter
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen interna transporter relaterar till syftet med ämnet produktionsutrustning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbete i manuell och automatiserad produktionsutrustning och kringutrustning enligt gällande säkerhetsföreskrifter.
- Förmåga att utföra funktionskontroll, mätningar, beräkningar och felsökning av produktionsutrustning, kringutrustning, verktyg, maskiner och styrteknisk utrustning.
- Förmåga att vårda utrustning, maskiner och verktyg samt kunskaper om utrustningens konstruktion och funktion.
- Kunskaper om utrustningens symboler, beteckningar och märkningar.
- Förmåga att mäta, dokumentera och bedöma kvaliteten på utfört arbete samt att använda relevanta begrepp.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen interna transporter.
- Manövrering av vald transportutrustning och hantering av gods.
- Transportutrustningens uppbyggnad, arbetssätt, stabilitet och lyftförmåga samt olika benämningar.
- Användningsområden för transportutrustningen och relevant kringutrustning.
- Miljö- och säkerhetsbestämmelser för hantering av olika typer av gods.
- För utrustningen relevanta körregler, symboler och signalscheman.
- Funktionskontroll, tillsyn och dagligt underhåll på transportutrustningen och tillhörande kringutrustning.
- Dimensionering och beräkningar beträffande den belastning som såväl transportutrustningen som godset utsätts för under transport, lagring och hantering enligt till exempel belastningstabeller och gällande föreskrifter.
- Enklare principer för godshantering, till exempel lastbalans, tyngdpunkt och riskmoment.
- Enklare principer för logistik av interna transporter, till exempel transporteffektivitet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen interna transporter.
Eleven planerar och organiserar transportuppgifter i samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare transportmetoder och kringutrustning med hänsyn till såväl transportutrustning som gods.
Eleven planerar och organiserar transportuppgifter efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare transportmetoder och kringutrustning med hänsyn till såväl transportutrustning som gods.
Eleven planerar och organiserar transportuppgifter efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter.
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare transportmetoder och kringutrustning med hänsyn till såväl transportutrustning som gods.
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare transportuppgifter i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll och belastningsberäkningar.
Eleven hanterar utrustning och gods med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare transportuppgifter i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll och belastningsberäkningar.
Eleven hanterar utrustning och gods med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare transportuppgifter i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Dessutom genomför eleven med säkerhet funktionskontroll och belastningsberäkningar.
Eleven hanterar utrustning och gods med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Eleven redogör översiktligt för utrustning, transporttekniker och metoder som använts för arbetsuppgiften samt för hur dessa faktorer påverkat godsets kvalitet och funktion.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven redogör utförligt för utrustning, transporttekniker och metoder som använts för arbetsuppgiften samt för hur dessa faktorer påverkat godsets kvalitet och funktion.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för utrustning, transporttekniker och metoder som använts för arbetsuppgiften samt för hur dessa faktorer påverkat godsets kvalitet och funktion.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."