Psykiatri 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen psykiatri 2 relaterar till syftet med ämnet psykiatri, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika psykiska sjukdomstillstånd och orsaker till att de uppstår samt om faktorer som påverkar hälsa och ohälsa.
- Kunskaper om hur samarbete mellan huvudmän, mellan olika yrkesgrupper inom psykiatrin och närstående påverkar patienternas och brukarnas återhämtning.
- Förmåga att planera och genomföra vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete vid olika psykiska sjukdomstillstånd och vid psykisk ohälsa.
- Förmåga att möta och kommunicera med patienter, brukare och närstående på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt förmåga att reflektera över det egna förhållningssättet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen psykiatri 2.
- Psykiska sjukdomar, däribland psykoser, bipolärt syndrom, missbruk, emotionell instabil personlighetsstörning, självskadebeteenden och de funktionsnedsättningar som följer, deras orsaker, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad samt vikten av prevention och återhämtning.
- Samsjuklighet, bruk och missbruk vid psykisk ohälsa utifrån ett individperspektiv.
- Hur olika faktorer, däribland individens fysiska, psykosociala, socioekonomiska förutsättningar och könstillhörighet påverkar människors hälsa och ohälsa.
- Former för samverkan och delaktighet mellan brukare och olika huvudmän med hjälp av samordnad individuell plan samt samverkan med anhöriga.
- Bedömning av behov, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av socialt omsorgs- och omvårdnadsarbete vid vanliga psykiska sjukdomstillstånd.
- Läkemedelsbehandling.
- Suicidprevention.
- Olika behandlingsformer vid psykiska sjukdomstillstånd, däribland kognitiv och dialektisk beteendeterapi samt andra evidensbaserade metoder, till exempel social färdighetsträning för ett självständigt liv.
- Internetbaserad behandling.
- Vård och stödsamordnad insats för personer med psykisk sjukdom.
- Stödverksamheter till barn med föräldrar som har en psykisk funktionsnedsättning eller en missbruksproblematik.
- Olika samtalsmetoder i form av praktiska övningar och samtal, däribland motiverande samtal med öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar, individuellt och i grupp utifrån frivilligt deltagande och utifrån tvångssituationer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen psykiatri 2.
Eleven beskriver översiktligt psykiska sjukdomar och de funktionsnedsättningar som kan bli en följd av sådana sjukdomar.
Eleven beskriver även översiktligt orsak, symtom och vård och omsorg vid psykiska sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt psykiska sjukdomar och de funktionsnedsättningar som kan bli en följd av sådana sjukdomar.
Eleven beskriver även utförligt orsak, symtom och vård och omsorg vid psykiska sjukdomar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat psykiska sjukdomar och de funktionsnedsättningar som kan bli en följd av sådana sjukdomar.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat orsak, symtom och vård och omsorg vid psykiska sjukdomar.
Eleven redogör översiktligt för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i utformningen av patientens och brukarens vård och omsorg samt omvårdnad.
Eleven redogör utförligt för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i utformningen av patientens och brukarens vård och omsorg samt omvårdnad.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i utformningen av patientens och brukarens vård och omsorg samt omvårdnad.
Eleven beskriver även översiktligt behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning och prevention i samband med vanliga psykiska sjukdomar.
Eleven beskriver även översiktligt hur informationsöverföring kan användas i olika vård- och omsorgssituationer.
Eleven beskriver även utförligt behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning och prevention i samband med vanliga psykiska sjukdomar.
Eleven beskriver även utförligt hur informationsöverföring kan användas i olika vård- och omsorgssituationer.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning och prevention i samband med vanliga psykiska sjukdomar.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur informationsöverföring kan användas i olika vård- och omsorgssituationer.
I samråd med handledare planerar, genomför och dokumenterar eleven vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare.
Eleven redogör även översiktligt för olika behandlingsformer.
Efter samråd med handledare planerar, genomför och dokumenterar eleven vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg.
Dessutom värderar eleven med välgrundade omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare.
Eleven redogör även utförligt för olika behandlingsformer.
Efter samråd med handledare planerar, genomför och dokumenterar eleven vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg.
Dessutom värderar eleven med välgrundade och nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika behandlingsformer.
Eleven ger enkla exempel på hur man utifrån olika situationer möter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt utför detta i samråd med handledare.
Eleven ger välgrundade exempel på hur man utifrån olika situationer möter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt utför detta efter samråd med handledare.
Eleven ger välgrundade och nyanserade exempel på hur man utifrån olika situationer möter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt utför detta efter samråd med handledare.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."