Psykiatri 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen psykiatri 1 relaterar till syftet med ämnet psykiatri, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika psykiska sjukdomstillstånd och orsaker till att de uppstår samt om faktorer som påverkar hälsa och ohälsa.
- Kunskaper om samt medvetenhet kring de fördomar som finns om psykisk ohälsa.
- Kunskaper om de olika stegen och innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika psykiska sjukdomstillstånd.
- Kunskaper om hur samarbete mellan huvudmän, mellan olika yrkesgrupper inom psykiatrin och närstående påverkar patienternas och brukarnas återhämtning.
- Förmåga att möta och kommunicera med patienter, brukare och närstående på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt förmåga att reflektera över det egna förhållningssättet.
- Kunskaper om den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr verksamhetsområdet samt förmåga att arbeta efter dessa i praktisk verksamhet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen psykiatri 1.
- Vanligt förekommande psykiska sjukdomar, däribland stressrelaterade sjukdomar, depression, ätstörningar, ångesttillstånd hos äldre och yngre, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och deras prevention, diagnostik, behandling, omvårdnad och återhämtning.
- Frisk- och riskfaktorer samt förklaringsmodeller till hur psykisk ohälsa uppstår utifrån evidensbaserad kunskap.
- Synen på psykisk hälsa och ohälsa samt hur stigmatisering uppstår och hur den kan hanteras.
- Kriser och krishantering.
- Omsorgsprocessens olika steg och innehåll med planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
- Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten.
- Psykiatrins möjligheter till stöd i form av resurspersoner, olika boenden och boendestödsverksamheter samt betydelsen av sysselsättning.
- Kommunikation, samarbete och samverkan med patienter, brukare, anhöriga samt övriga samarbetspartners.
- Riktlinjer och förhållningssätt utifrån brukarens behov och rätten till självbestämmande, integritet och relationer vid arbete i brukarens hemmiljö.
- Bemötande och förhållningssätt inom psykiatrisk vård och i brukarens hemmiljö utifrån evidensbaserade metoder.
- Psykiatrins historiska utveckling vad gäller kunskap, människosyn och organisation.
- Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten såsom hälso- och sjukvårdslagen och lagen om psykiatrisk tvångsvård.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen psykiatri 1.
Eleven redogör översiktligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling.
Eleven beskriver även översiktligt, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan.
Eleven ger enkla förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa.
Eleven beskriver översiktligt hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.
Eleven redogör utförligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling.
Eleven beskriver även utförligt, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan.
Eleven ger välgrundade förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa.
Eleven beskriver även utförligt hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan.
Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.
Eleven beskriver översiktligt innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika psykiska sjukdomstillstånd.
Eleven beskriver utförligt innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika sjukdomstillstånd.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika sjukdomstillstånd.
Eleven beskriver översiktligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.
Eleven beskriver utförligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.
Eleven beskriver översiktligt hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar.
Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver utförligt hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar.
Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar.
Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med gott resultat.
Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap.
Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap.
Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap.
Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."