Psykiatri 1

kurs
Kurskod
PSYPSY01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen psykiatri 1 relaterar till syftet med ämnet psykiatri, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen psykiatri 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen psykiatri 1.

E
Eleven redogör översiktligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling.
Eleven beskriver även översiktligt, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan.
Eleven ger enkla förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa.
Eleven beskriver översiktligt hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.
C
Eleven redogör utförligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling.
Eleven beskriver även utförligt, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan.
Eleven ger välgrundade förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa.
Eleven beskriver även utförligt hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan.
Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.
E
Eleven beskriver översiktligt innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika psykiska sjukdomstillstånd.
C
Eleven beskriver utförligt innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika sjukdomstillstånd.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika sjukdomstillstånd.
E
Eleven beskriver översiktligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.
C
Eleven beskriver utförligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.
E
Eleven beskriver översiktligt hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar.
Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med tillfredsställande resultat.
C
Eleven beskriver utförligt hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar.
Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med tillfredsställande resultat.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar.
Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med gott resultat.
E
Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap.
Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
C
Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap.
Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
A
Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap.
Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."