Rättspsykiatri
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen rättspsykiatri relaterar till syftet med ämnet rättspsykiatri, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr rättspsykiatrin.
- Kunskaper om rättspsykiatrins samhällsskyddande verksamhet samt förmåga att se människan bakom brottet i arbetet med att återanpassa patienten till ett liv i frihet.
- Förmåga att planera, genomföra och dokumentera vård- och omsorgsinsatser utifrån etiska aspekter och lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att möta och kommunicera med patienter och närstående på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt förmåga att reflektera över sitt eget förhållningssätt i mötet med dem.
- Förmåga att medverka i vårdens, omsorgens och omvårdnadens förbättrings- och kvalitetsarbete.
- Kunskaper om hur ett väl utvecklat samarbete med olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående påverkar patienters återhämtning positivt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen rättspsykiatri.
- Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten i öppen och sluten rättspsykiatrisk vård.
- Samarbete med kriminalvården samt kriminalvårdens olika restriktioner.
- Riskbedömningar utifrån dynamisk och statisk säkerhet.
- Sambandet mellan psykisk störning och kriminalitet.
- Förebyggande åtgärder, till exempel genom samhälls- och familjeinsatser.
- Rättigheter och skyldigheter för patienten.
- Rättspsykiatrisk vård och omvårdnad, värdegrund, humanistisk människosyn, närhet och distans.
- Läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin inklusive etiska aspekter.
- Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
- Metoder för att använda sig själv som ett verktyg för att skapa goda vårdrelationer med patienter.
- Förebyggande arbete och rutiner för hantering av hot- och våldssituationer.
- Program för patientrehabilitering, till exempel missbruksprogram.
- Samverkan mellan olika myndigheter och verksamhetsområden vid utslussning och eftervård.
- Samordnad vårdplanering.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen rättspsykiatri.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem.
Eleven beskriver även översiktligt rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs.
Dessutom beskriver eleven översiktligt vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem.
Eleven beskriver även utförligt rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs.
Dessutom beskriver eleven utförligt vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet.
Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar översiktligt runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling.
Eleven tar också, i samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar utförligt runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling.
Eleven tar också, efter samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar utförligt och nyanserat runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling.
Eleven tar också, efter samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med gott resultat.
Eleven beskriver även översiktligt hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras.
Eleven beskriver även utförligt hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras.
Eleven möter, i samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.
Eleven möter, efter samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.
Eleven möter, efter samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.
Eleven beskriver översiktligt vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering.
Eleven beskriver översiktligt samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet.
Eleven beskriver utförligt vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering.
Eleven beskriver utförligt samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."