Logi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen logi relaterar till syftet med ämnet reception, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.
- Kunskaper om logiutbudets utveckling.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och andra bestämmelser.
- Förståelse av betydelsen av service och bemötande med hänsyn till olika målgrupper, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt anpassa sitt agerande och språk efter situation.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen logi.
- Besöksnäringens olika former av logi, deras avdelningar samt hur servicenivå och utbud kan skilja sig åt.
- Hotellkedjor, marknadsorganisationer och ägarstrukturer.
- Besöksnäringens centrala organisationer.
- Organisationsplaner och yrkesroller.
- Besöksnäringens utveckling från behov av logi till dagens krav på bekvämlighet, service och upplevelse. Utvecklingstendenser.
- Arbetsuppgifter inom de olika logiformerna.
- Besöksnäringens miljöansvar och företagens olika miljöpolicyer.
- Arbetsmiljö samt brand- och säkerhetsföreskrifter.
- Första hjälpen, hjärt-lungräddning samt förebyggande av olycksfall.
- Kunder och gäster, olika målgrupper och deras skiftande krav på boende, tjänster och service.
- Omtanke och tillgänglighet för gäster med särskilda behov, till exempel funktionshinder eller allergier.
- Betydelsen av en yrkesmässig attityd för att ge god service.
- Kommunikationens och samverkans betydelse för såväl intern som extern service.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen logi.
Eleven beskriver översiktligt olika former av logi, både nationellt och internationellt, samt förekommande yrkesroller.
Eleven redogör också för centrala organisationer.
Dessutom redogör eleven översiktligt för logiutbudets utveckling.
Eleven beskriver utförligt olika former av logi, både nationellt och internationellt, samt förekommande yrkesroller.
Eleven redogör också för centrala organisationer.
Dessutom redogör eleven utförligt för logiutbudets utveckling.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika former av logi, både nationellt och internationellt, samt förekommande yrkesroller.
Eleven redogör också för centrala organisationer.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för logiutbudets utveckling.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom olika logiformer, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom olika logiformer, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom olika logiformer, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.
Eleven motiverar med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven motiverar med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven motiverar med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."