Reception 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen reception 3 relaterar till syftet med ämnet reception, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och andra bestämmelser.
- Förståelse av betydelsen av service och bemötande med hänsyn till olika målgrupper, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt anpassa sitt agerande och språk efter situation.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen reception 3.
- Planering och utförande av receptionsarbete, till exempel incheckning, rumstilldelning, utcheckning och kassaarbete.
- Produktkännedom för att möta kundens önskemål, rekommendera och rikta erbjudanden i syfte att öka försäljningen.
- Presentation, visning och marknadsföring av hotellets gästrum och faciliteter.
- Hotellbokningssystem och andra bokningskanaler.
- Bokning och planering av gästarrangemang.
- Lojalitetsprogram och företagsavtal.
- Hotellets kvalitetsarbete som konkurrensmedel.
- Arbetsmiljö och systematiskt säkerhetsarbete utifrån lagar och andra bestämmelser samt handlings- och utrymningsplan vid brand, hot och fara.
- Gästservice, till exempel att söka och förmedla turistinformation samt föreslå olika aktiviteter med tanke på målgrupp.
- Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer.
- Hantering av positiva och negativa gästreaktioner samt dokumentation och uppföljning.
- Kommunikation och samverkan mellan olika avdelningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen reception 3.
Eleven beskriver översiktligt yrkesroller, arbetsuppgifter och utvecklingen av verksamhetens kvalitetsarbete.
Eleven beskriver utförligt yrkesroller, arbetsuppgifter och utvecklingen av verksamhetens kvalitetsarbete.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkesroller, arbetsuppgifter och utvecklingen av verksamhetens kvalitetsarbete.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare alla förekommande arbetsuppgifter inom området reception, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom redogör eleven för handlingsplaner vid brand, hot och fara.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare alla förekommande arbetsuppgifter inom området reception, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom redogör eleven för handlingsplaner vid brand, hot och fara.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare alla förekommande arbetsuppgifter inom området reception, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom redogör eleven för handlingsplaner vid brand, hot och fara.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."