Renen och rennäringen 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen renen och rennäringen 2 relaterar till syftet med ämnet rennäring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om renens utseende, underarter och utbredningsområde och anpassning till arktiskt klimat. Kunskaper om renens anatomi och fysiologi, årstidsrytm, betesval, etologi och hälsa.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter som ingår i rennäringen.
- Förmåga att hantera utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till natur och miljö.
- Förmåga att hantera renar på ett etiskt och säkert sätt samt förebygga och reducera skador och lidande hos dem.
- Förmåga att följa lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.
- Förmåga att använda samisk terminologi.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen renen och rennäringen 2.
- Renens anatomi.
- Renens styckningsdetaljers och de inre organens utseende samt användningsområde vid tillagning och förädling.
- Organisering av arbetsuppgifter inom samebyn, siidagruppen, hushållet och familjen.
- Arbetsuppgifter som ingår i rennäringen under olika delar av året: renskiljning, kalvmärkning och samling av ren. Utfodring, tämjning, bevakning och flyttning samt andra verksamheter som berör rennäringen.
- Finstyckning av grovstyckade styckningsdetaljer.
- Rök-, tork- och övriga vidareförädlingsmetoder för renprodukter.
- Hantering och förvaring av renprodukter.
- Praktisk hygien och egenkontroll.
- Planering och organisation av arbetet.
- Fordon, utrustning, hjälpmedel och anläggningar.
- Ergonomi, säkerhet och miljöhänsyn.
- Etisk hantering av renen. Åtgärder för att förebygga skador hos renen.
- Lagar och andra bestämmelser som rör livsmedelshantering, hantering och transport av ren samt hjälpmedel och övrig utrustning.
- Samisk terminologi inom rennäringen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen renen och rennäringen 2.
Eleven beskriver översiktligt djurens anatomi samt redogör översiktligt för styckningsdetaljernas användningsområden.
Eleven beskriver utförligt djurens anatomi samt redogör utförligt för styckningsdetaljernas användningsområden.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat djurens anatomi samt redogör utförligt och nyanserat för styckningsdetaljernas användningsområden.
Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet.
Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför i samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien.
Eleven gör enkla reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten.
I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med visst handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet.
Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien.
Eleven gör välgrundade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten.
I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare komplexa arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet.
Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap.
Dessutom hanterar eleven med säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien.
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten.
I arbetet följer eleven med säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med mycket gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.
I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi.
I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi.
I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med säkerhet samisk terminologi.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."