Renen och rennäringen 2

kurs
Kurskod
RENREE02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen renen och rennäringen 2 relaterar till syftet med ämnet rennäring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen renen och rennäringen 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen renen och rennäringen 2.

E
Eleven beskriver översiktligt djurens anatomi samt redogör översiktligt för styckningsdetaljernas användningsområden.
C
Eleven beskriver utförligt djurens anatomi samt redogör utförligt för styckningsdetaljernas användningsområden.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat djurens anatomi samt redogör utförligt och nyanserat för styckningsdetaljernas användningsområden.
E
Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet.
Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför i samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien.
Eleven gör enkla reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten.
I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med visst handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet.
Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien.
Eleven gör välgrundade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten.
I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven utför efter samråd med handledare komplexa arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet.
Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap.
Dessutom hanterar eleven med säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien.
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten.
I arbetet följer eleven med säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med mycket gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.
C
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.
A
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.
E
I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi.
C
I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi.
A
I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med säkerhet samisk terminologi.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."