Renen och dess naturmiljö 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen renen och dess naturmiljö 1 relaterar till syftet med ämnet rennäring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om rennäringens historiska utveckling samt förändringar och förutsättningar som har påverkat den.
- Kunskaper om renens utseende, underarter och utbredningsområde och anpassning till arktiskt klimat. Kunskaper om renens anatomi och fysiologi, årstidsrytm, betesval, etologi och hälsa.
- Förmåga att använda samisk terminologi.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen renen och dess naturmiljö 1.
- Rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. Dess betydelse som kulturbärare i det samiska samhället både traditionellt och i nutid.
- Rennäringens historiska utveckling. Övergång från vildrensjakt till tamrenskötsel. Faktorer som påverkat och påverkar utvecklingen.
- Traditionella och nyare former av binäringar som ingår i rennäringen.
- Renens utseende, familjetillhörighet, släkte, art och underarter samt anpassning till arktiskt klimat.
- Renens anatomi och fysiologi.
- Renens livsprocesser inklusive andning. Renens funktionella byggnad.
- Renens naturliga miljö och beteenden inom olika åldersgrupper och kön under året.
- Växter som ingår i renens foderval under olika årstider och renens årstidsland.
- Val av betesväxter under året samt växtförhållanden i olika landskapstyper och årstidsland.
- Samisk terminologi inom rennäringen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen renen och dess naturmiljö 1.
Eleven redogör översiktligt för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse.
Eleven beskriver även översiktligt rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör översiktligt för dess betydelse som kulturbärare.
Dessutom beskriver eleven översiktligt binäringar som ingår i rennäringen.
Eleven redogör utförligt för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse.
Eleven beskriver även utförligt rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör utförligt för dess betydelse som kulturbärare.
Dessutom beskriver eleven utförligt binäringar som ingår i rennäringen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör utförligt och nyanserat för dess betydelse som kulturbärare.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat binäringar som ingår i rennäringen.
Eleven redogör översiktligt för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa.
Dessutom redogör eleven översiktligt för renens foderval och årstidsland.
Eleven identifierar, beskriver och namnger med viss säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.
Eleven redogör utförligt för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa.
Dessutom redogör eleven utförligt för renens foderval och årstidsland.
Eleven identifierar, beskriver och namnger med viss säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för renens foderval och årstidsland.
Eleven identifierar, beskriver och namnger med säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."