Renen och dess naturmiljö 2

kurs
Kurskod
RENREN02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen renen och dess naturmiljö 2 relaterar till syftet med ämnet rennäring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen renen och dess naturmiljö 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen renen och dess naturmiljö 2.

E
Eleven beskriver översiktligt hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna.
Eleven beskriver även översiktligt traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt redogör översiktligt för den tekniska utvecklingen inom rennäringen.
Dessutom resonerar eleven översiktligt om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
C
Eleven beskriver utförligt hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna.
Eleven beskriver även utförligt traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt redogör översiktligt för den tekniska utvecklingen inom rennäringen.
Dessutom resonerar eleven utförligt om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt den tekniska utvecklingen inom rennäringen.
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
E
Eleven redogör översiktligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
C
Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen.
Dessutom redogör eleven utförligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
A
Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
E
Eleven redogör översiktligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp.
Dessutom redogör eleven översiktligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
C
Eleven redogör utförligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp.
Dessutom redogör eleven utförligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
E
Eleven utför med viss säkerhet foderberäkning samt beskriver översiktligt foderhantering vid nödutfodring.
C
Eleven utför med viss säkerhet foderberäkning samt beskriver utförligt foderhantering vid nödutfodring.
A
Eleven utför med säkerhet foderberäkning samt beskriver utförligt och nyanserat foderhantering vid nödutfodring.
E
Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör översiktligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.
C
Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.
A
Vid fältstudier identifierar eleven med säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras beteenden och för skador de förorsakar.
E
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
C
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
A
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."