Renen och dess naturmiljö 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen renen och dess naturmiljö 2 relaterar till syftet med ämnet rennäring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om rennäringens historiska utveckling samt förändringar och förutsättningar som har påverkat den.
- Kunskaper om förvaltningsorgan inom rennäringen, samebyarnas roll, lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med utövande av rennäring.
- Kunskaper om renens utseende, underarter och utbredningsområde och anpassning till arktiskt klimat. Kunskaper om renens anatomi och fysiologi, årstidsrytm, betesval, etologi och hälsa.
- Kunskaper om olika rovdjur, deras beteenden och de skador de orsakar.
- Förmåga att använda samisk terminologi.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen renen och dess naturmiljö 2.
- Klimatets och klimatförändringarnas betydelse för betesförhållanden och andra förhållanden inom rennäringen.
- Traditionella bostäder, förråd, samt övrig utrustning som använts inom rennäringen. Teknisk utveckling inom rennäringen.
- Rennäringens framtida utvecklingsmöjligheter.
- Förvaltningsorgan, samebyarnas roll, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
- Renens hälsa. Undernäring, sjukdom och skador hos renen.
- Mikroorganismer, virus och parasiter samt deras betydelse och inverkan för renens hälsa.
- Smitta, smittspridning, immunförsvar och antibiotika samt förebyggande av skador, undernäring och sjukdomar.
- Foder, foderberäkning samt hantering av foder vid nödutfodring.
- Identifiering av rovdjur. Rovdjurens beteenden och vilka skador de orsakar hos renar.
- Samisk terminologi inom rennäringen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen renen och dess naturmiljö 2.
Eleven beskriver översiktligt hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna.
Eleven beskriver även översiktligt traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt redogör översiktligt för den tekniska utvecklingen inom rennäringen.
Dessutom resonerar eleven översiktligt om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven beskriver utförligt hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna.
Eleven beskriver även utförligt traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt redogör översiktligt för den tekniska utvecklingen inom rennäringen.
Dessutom resonerar eleven utförligt om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt den tekniska utvecklingen inom rennäringen.
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven redogör översiktligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen.
Dessutom redogör eleven utförligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör översiktligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp.
Dessutom redogör eleven översiktligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven redogör utförligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp.
Dessutom redogör eleven utförligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven utför med viss säkerhet foderberäkning samt beskriver översiktligt foderhantering vid nödutfodring.
Eleven utför med viss säkerhet foderberäkning samt beskriver utförligt foderhantering vid nödutfodring.
Eleven utför med säkerhet foderberäkning samt beskriver utförligt och nyanserat foderhantering vid nödutfodring.
Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör översiktligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.
Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.
Vid fältstudier identifierar eleven med säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras beteenden och för skador de förorsakar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."