Hållbar turism

kurs
Kurskod
RESHAL0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hållbar turism relaterar till syftet med ämnet reseproduktion och marknadsföring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hållbar turism.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hållbar turism.

E
Eleven beskriver översiktligt ekoturismens grundprinciper samt redogör översiktligt, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur turismen påverkar länders natur, kulturarv och ekonomi.
Vidare beskriver eleven översiktligt hur turismnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål.
C
Eleven beskriver utförligt ekoturismens grundprinciper samt redogör utförligt, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur turismen påverkar länders natur, kulturarv och ekonomi.
Vidare beskriver eleven utförligt hur turismnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat ekoturismens grundprinciper samt redogör utförligt och nyanserat, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur turismen påverkar länders natur, kulturarv och ekonomi.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat hur turismnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål.
E
Eleven redogör översiktligt för miljöcertifiering samt beskriver och jämför miljöarbetet inom turismnäringens olika verksamhetsområden.
Eleven ger något exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande.
Eleven resonerar om hur lagar och andra bestämmelser påverkar utvecklingen.
C
Eleven redogör utförligt för miljöcertifiering samt beskriver och jämför miljöarbetet inom turismnäringens olika verksamhetsområden.
Eleven ger några exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande.
Eleven resonerar om hur lagar och andra bestämmelser påverkar utvecklingen.
A
Eleven redogör utförligt för miljöcertifiering samt beskriver och jämför miljöarbetet inom turismnäringens olika verksamhetsområden.
Eleven ger flera exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande.
Eleven resonerar översiktligt om hur lagar och andra bestämmelser påverkar utvecklingen.
E
Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet en enkel presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
C
Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet en presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
A
Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information samt värderar den med nyanserade omdömen.
Dessutom gör eleven med säkerhet en presentation av informationen och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
E
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
C
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
A
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
E
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."