Marknadsföring och försäljning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen marknadsföring och försäljning relaterar till syftet med ämnet reseproduktion och marknadsföring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom resenäringen samt om turismens utveckling.
- Kunskaper om resmål och resvägar samt om reseproduktion, marknadsföring och försäljning.
- Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen.
- Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som berör turismnäringen.
- Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert.
- Förmåga att samverka och kommunicera med andra.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen marknadsföring och försäljning.
- Marknadsföringens påverkan på individen.
- Riktad marknadsföring anpassad för olika målgrupper.
- Marknadsföring och försäljning via media.
- Varumärkets och marknadsföringens roll i köpprocessen från behov till beslut.
- Företagsprofilens betydelse i all kommunikation.
- Begrepp, definitioner, lagar och etiska regler inom området.
- Utformning av marknadsplan utifrån affärsidé och målsättning.
- Planering, genomförande och utvärdering av marknadsaktiviteter, till exempel mässor, evenemang, sponsring och annonsering.
- Informationsteknik som ett verktyg i marknadsföringsarbetet.
- Layout och exponering av marknadsföringsmaterial.
- Analysmetoder och undersökningar för att anpassa tjänst eller produkt efter marknad.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen marknadsföring och försäljning.
Eleven beskriver översiktligt marknadsföringens påverkan på individen och resonerar även om målgruppsinriktad marknadsföring.
Vidare redogör eleven översiktligt för medial marknadsföring och försäljning, marknadsföringens roll i köpprocessen samt betydelsen av en tydlig företagsprofil.
Eleven beskriver utförligt marknadsföringens påverkan på individen och resonerar även om målgruppsinriktad marknadsföring.
Vidare redogör eleven utförligt för medial marknadsföring och försäljning, marknadsföringens roll i köpprocessen samt betydelsen av en tydlig företagsprofil.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat marknadsföringens påverkan på individen och resonerar även om målgruppsinriktad marknadsföring.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för medial marknadsföring och försäljning, marknadsföringens roll i köpprocessen samt betydelsen av en tydlig företagsprofil.
Eleven redogör översiktligt för vanliga begrepp och definitioner samt ger något exempel på lagar och etiska regler som är relevanta för området.
Eleven redogör utförligt för vanliga begrepp och definitioner samt ger några exempel på lagar och etiska regler som är relevanta för området.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga begrepp och definitioner samt ger flera exempel på lagar och etiska regler som är relevanta för området.
Eleven planerar, organiserar och presenterar i samråd med handledare en marknadsaktivitet, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen och inför presentationen väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet en enkel säljande presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven planerar, organiserar och presenterar efter samråd med handledare en marknadsaktivitet, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen och inför presentationen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet en säljande presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven planerar, organiserar och presenterar efter samråd med handledare en marknadsaktivitet, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen och inför presentationen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Dessutom gör eleven med säkerhet en säljande presentation av informationen och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."