Resmål och resvägar
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen resmål och resvägar relaterar till syftet med ämnet reseproduktion och marknadsföring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom resenäringen samt om turismens utveckling.
- Kunskaper om resmål och resvägar samt om reseproduktion, marknadsföring och försäljning.
- Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen.
- Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som berör turismnäringen.
- Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert.
- Förmåga att samverka och kommunicera med andra.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen resmål och resvägar.
- Vanliga resmål i Sverige och i andra länder.
- Val av transportmedel och resväg med hänsyn till miljön.
- Turismens och destinationens utveckling i takt med samhällsförändringar och trender.
- Resvägen som attraktion.
- Marknadsföring och presentation av olika resmål.
- Seder och bruk i olika kulturer.
- Händelser och aktiviteter som påverkar turistflöden till och från en destination.
- Geografisk information från kartor för att söka alternativa resvägar mellan resmål.
- Företags och offentliga verksamheters satsningar på resmål samt konsekvenser av dessa.
- Lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen resmål och resvägar.
Eleven beskriver översiktligt olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön.
Eleven redogör översiktligt för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender.
Dessutom ger eleven något exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg.
Vidare beskriver eleven översiktligt seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer.
Eleven beskriver utförligt olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön.
Eleven redogör utförligt för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender.
Dessutom ger eleven några exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg.
Vidare beskriver eleven utförligt seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender.
Dessutom ger eleven flera exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer.
Eleven söker med viss säkerhet information från kartor och andra källor för att hitta alternativa resmål och resvägar.
Eleven gör en enkel granskning, bearbetning och presentation av resultatet.
I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, källor och metod som passar för uppgiften.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven söker med viss säkerhet information från kartor och andra källor för att hitta alternativa resmål och resvägar.
Eleven gör en välgrundad granskning, bearbetning och presentation av resultatet.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, källor och metod som passar för uppgiften.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven söker med säkerhet information från kartor och andra källor för att hitta alternativa resmål och resvägar.
Eleven gör en välgrundad och nyanserad granskning, bearbetning och presentation av resultatet.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, källor och metod som passar för uppgiften.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."