Reseproduktion och försäljning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen reseproduktion och försäljning relaterar till syftet med ämnet reseproduktion och marknadsföring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom resenäringen samt om turismens utveckling.
- Kunskaper om resmål och resvägar samt om reseproduktion, marknadsföring och försäljning.
- Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen.
- Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som berör turismnäringen.
- Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert.
- Förmåga att samverka och kommunicera med andra.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen reseproduktion och försäljning.
- Aktörer, deras produkter och varumärken samt yrkesroller och arbetsuppgifter inom reseproduktion och försäljning.
- Betydelsen av samverkan mellan aktörer inom reseproduktion och försäljning.
- Utveckling av researrangemang i takt med trender och förändringar i samhället.
- Utveckling av nya resmål med hänsyn till destinationens förutsättningar för en hållbar utveckling.
- Tolkning av avtal och utformning av kontrakt mellan researrangör kontra transport- och logiföretag och andra aktörer i produktionsledet.
- Lagar, internationella överenskommelser och etiska regler inom området.
- Betalningssätt, valutahantering och kassaredovisning.
- Prissättning med hänsyn till tillgång och efterfrågan beroende på till exempel resemönster, säsong och konjunktur.
- Lönsamhetsberäkning och ekonomisk uppföljning.
- Försäljning och bokning av privat-, grupp- och affärsresor.
- Bokningsprogram för att boka resor, logi och aktiviteter.
- Informationssökning och marknadskommunikation som verktyg vid reseproduktion.
- Produktion av målgruppsanpassade researrangemang med särskild hänsyn till miljö, ekonomi och säkerhet på destinationen samt uppföljning och utvärdering av dem.
- Säljstimulerande aktiviteter, riktad försäljning och kundvård.
- Presentationsteknik i form av layout, skyltning och exponering.
- Facktermer samt språkets betydelse i all kommunikation.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen reseproduktion och försäljning.
Eleven redogör översiktligt för aktörer inom reseproduktion och försäljning samt hur de samverkar.
Eleven beskriver översiktligt olika yrkesroller och arbetsuppgifter.
Vidare redogör eleven översiktligt för utvecklingen av nya resmål och researrangemang.
Eleven redogör utförligt för aktörer inom reseproduktion och försäljning samt hur de samverkar.
Eleven beskriver utförligt olika yrkesroller och arbetsuppgifter.
Vidare redogör eleven utförligt för utvecklingen av nya resmål och researrangemang.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för aktörer inom reseproduktion och försäljning samt hur de samverkar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika yrkesroller och arbetsuppgifter.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för utvecklingen av nya resmål och researrangemang.
Eleven redogör för förekommande avtal och kontrakt samt lagar och andra överenskommelser.
Vidare ger eleven något exempel på prissättning av olika resepaket.
Eleven ger exempel på bokningsprogram och jämför dem med varandra samt utför enkla bokningar.
Eleven redogör för förekommande avtal och kontrakt samt lagar och andra överenskommelser.
Vidare ger eleven några exempel på prissättning av olika resepaket.
Eleven ger exempel på bokningsprogram och jämför dem med varandra samt utför bokningar.
Eleven redogör för förekommande avtal och kontrakt samt lagar och andra överenskommelser.
Vidare ger eleven flera exempel på prissättning av olika resepaket.
Eleven ger exempel på bokningsprogram och jämför dem med varandra samt utför bokningar.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare ett mindre arrangemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare lämplig metod för informationssökning samt gör en enkel presentation och marknadsföring av arrangemanget.
Eleven integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Dessutom ger eleven något exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare ett mindre arrangemang med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare lämplig metod för informationssökning samt gör en presentation och marknadsföring av arrangemanget.
Eleven integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Dessutom ger eleven några exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter samt resonerar om likheter och skillnader mellan dessa.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare ett mindre arrangemang med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare lämplig metod för informationssökning samt gör en presentation och marknadsföring av arrangemanget.
Eleven integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Dessutom ger eleven flera exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter samt resonerar om likheter och skillnader mellan dessa.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med enkla omdömen.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."