Körning 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen körning 1 relaterar till syftet med ämnet ridning och körning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om rid- och körlära samt om hästars olika gångarter.
- Kunskaper om faktorer som påverkar hästars prestation och hållbarhet samt förmåga att tolka hästars reaktion på träning och bedöma dessa faktorer.
- Förmåga att bedöma hästars allmäntillstånd samt kunskaper om träningsrelaterade skador och sjukdomar.
- Kunskaper om hästars utbildning samt övningar och rörelser för utveckling av ryttare.
- Förmåga att visitera, utrusta och hantera hästar för olika typer av arbete.
- Förmåga att köra hästar under kontroll och i ett bestämt tempo.
- Förmåga att sköta och vårda utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen körning 1.
- Hästars gångarter och rörelsemekanik.
- Hästars beteende med betoning på deras avspänning, rakriktning, takt och balans.
- Bedömning av hästars hälsa och kondition i samband med olika typer av arbete.
- Hästars utbildning och arbete i olika åldrar utifrån deras individuella förutsättningar.
- Motionsträning och intervallträning.
- Tempobedömning och tidtagarövningar inom körningens discipliner.
- Körning av hästar för olika användningsområden efter hästarnas individuella förutsättningar.
- Tömfattningar, kuskens position och hjälper.
- Grunderna i tömkörning.
- Selning och utrustning av hästar för körning och för olika typer av arbete.
- Skötsel och vård av utrustning, vagnar och redskap.
- Klädsel och utrustning för olika situationer.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med körning av hästar.
- Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
- Bestämmelser om körning på väg samt i skog och mark.
- Branschens etiska regler i samband med arbete med hästar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen körning 1.
Eleven redogör översiktligt för hästars olika gångarter och rörelsemekanik.
Eleven redogör också översiktligt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för träningsrelaterade skador på körhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör översiktligt för utbildningsgången och olika träningsmetoder för körhästar.
Eleven redogör utförligt för hästars olika gångarter och rörelsemekanik.
Eleven redogör också utförligt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven utförligt för träningsrelaterade skador på körhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör utförligt för utbildningsgången och olika träningsmetoder för körhästar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars olika gångarter och rörelsemekanik.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för träningsrelaterade skador på körhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för utbildningsgången och olika träningsmetoder för körhästar.
Eleven visiterar och utrustar i samråd med handledare hästar för körning.
Eleven kör i samråd med handledare skolade hästar med kontroll och säker position.
Eleven kör också i samråd med handledare olika typer av hästar i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens körning är tillfredsställande.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare tömkörning av skolade hästar.
I körningen tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar i samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med körning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven visiterar och utrustar efter samråd med handledare hästar för körning.
Eleven kör efter samråd med handledare skolade hästar med kontroll och säker position.
Eleven kör också efter samråd med handledare olika typer av hästar i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens körning är tillfredsställande.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare tömkörning av skolade hästar.
I körningen tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med körning.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven visiterar och utrustar efter samråd med handledare hästar för körning.
Eleven kör efter samråd med handledare skolade hästar med kontroll och säker position.
Eleven kör också efter samråd med handledare olika typer av hästar i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens körning är god.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare tömkörning av skolade hästar.
I körningen tolkar eleven med säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med körning.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."