Ridning och körning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ridning och körning relaterar till syftet med ämnet ridning och körning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om rid- och körlära samt om hästars olika gångarter.
- Kunskaper om faktorer som påverkar hästars prestation och hållbarhet samt förmåga att tolka hästars reaktion på träning och bedöma dessa faktorer.
- Förmåga att bedöma hästars allmäntillstånd samt kunskaper om träningsrelaterade skador och sjukdomar.
- Förmåga att visitera, utrusta och hantera hästar för olika typer av arbete.
- Förmåga att rida hästar i olika sitsar, i balans och i ändamålsenlig form.
- Förmåga att köra hästar under kontroll och i ett bestämt tempo.
- Förmåga att sköta och vårda utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ridning och körning.
- Hästars gångarter, renhet och takt med variationer av tempo.
- Hästars gångarter på körplan och motionsslinga.
- Sjukdomar och skador hos hästar i samband med ridning och körning.
- Visitering av hästar med blick och hand.
- Hantering och träning av hästar i samband med ridning och körning.
- Ridning och körning av hästar med utgångspunkt från rid- och körlärans riktlinjer.
- Ridning av skolad häst på ridbana samt i skog och mark.
- Ryttarens sits med balans, stadga och följsamhet genom inverkan av vikt-, skänkel- och tygelhjälp.
- Körning av skolad häst på bana samt i skog och mark.
- Kuskens följsamhet och inverkan på hästen.
- Motions- och konkörning av skolad häst.
- Visning vid hand av skolad häst.
- Användning och skötsel av utrustning i samband med ridning och körning.
- Val av klädsel och personlig utrustning för olika situationer.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med hästar.
- Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
- Bestämmelser om ridning och körning på väg samt i skog och mark.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ridning och körning.
Eleven redogör översiktligt för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter.
Eleven redogör också översiktligt för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation.
I redogörelsen drar eleven enkla slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör utförligt för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter.
Eleven redogör också utförligt för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation.
I redogörelsen drar eleven välgrundade slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna.
Dessutom redogör eleven utförligt för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation.
I redogörelsen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven visiterar, rider och kör i samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett tillfredsställande resultat.
I ridningen och körningen hanterar eleven i samråd med handledare hästarna med deras välbefinnande i fokus.
Dessutom väljer eleven i samråd med handledare lämplig utrustning för häst, ryttare och kusk.
Eleven sköter och vårdar i samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning och körning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven visiterar, rider och kör efter samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett tillfredsställande resultat.
I ridningen och körningen hanterar eleven efter samråd med handledare hästarna med deras välbefinnande i fokus.
Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämplig utrustning för häst, ryttare och kusk.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning och körning.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven visiterar, rider och kör efter samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett gott resultat.
I ridningen och körningen hanterar eleven efter samråd med handledare hästarna med deras välbefinnande i fokus.
Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämplig utrustning för häst, ryttare och kusk.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning och körning.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."