Ridning 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ridning 1 relaterar till syftet med ämnet ridning och körning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om rid- och körlära samt om hästars olika gångarter.
- Kunskaper om faktorer som påverkar hästars prestation och hållbarhet samt förmåga att tolka hästars reaktion på träning och bedöma dessa faktorer.
- Förmåga att bedöma hästars allmäntillstånd samt kunskaper om träningsrelaterade skador och sjukdomar.
- Kunskaper om hästars utbildning samt övningar och rörelser för utveckling av ryttare.
- Förmåga att visitera, utrusta och hantera hästar för olika typer av arbete.
- Förmåga att rida hästar i olika sitsar, i balans och i ändamålsenlig form.
- Förmåga att sköta och vårda utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ridning 1.
- Hästars gångarter och rörelsemekanik.
- Hästars svar på träning med tanke på takt, balans, lösgjordhet, kontakt, stöd, schvung, rakriktning och samling.
- Bedömning av hästars hälsa och kondition i samband med olika typer av arbete.
- Träningslära.
- Ridning av hästar samt träning av ryttarens sits och ryttarens inverkan på hästen.
- Longering av skolad häst i ändamålsenlig form och i avvägt tempo.
- Grundläggande banhoppning och grundläggande hoppning i terräng.
- Val och anpassning av hästars utrustning för ridning i olika situationer.
- Val av ryttarklädsel och ryttarutrustning för olika situationer.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med hästar.
- Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
- Bestämmelser om ridning på väg samt i skog och mark.
- Branschens etiska regler i samband med träning av och tävling med hästar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ridning 1.
Eleven redogör översiktligt för hästars olika gångarter och rörelsemekanik.
Eleven redogör också översiktligt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för träningsrelaterade skador på ridhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör översiktligt för utbildningsgången och olika träningsmetoder för ridhästar.
Eleven redogör utförligt för hästars olika gångarter och rörelsemekanik.
Eleven redogör också utförligt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven utförligt för träningsrelaterade skador på ridhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör utförligt för utbildningsgången och olika träningsmetoder för ridhästar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars olika gångarter och rörelsemekanik.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för träningsrelaterade skador på ridhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för utbildningsgången och olika träningsmetoder för ridhästar.
Eleven visiterar och utrustar i samråd med handledare hästar för ridning.
Eleven rider i samråd med handledare olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens ridning är tillfredsställande.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare longering av skolade hästar.
I ridningen tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar i samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven visiterar och utrustar efter samråd med handledare hästar för ridning.
Eleven rider efter samråd med handledare olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens ridning är tillfredsställande.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare longering av skolade hästar.
I ridningen tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven visiterar och utrustar efter samråd med handledare hästar för ridning.
Eleven rider efter samråd med handledare olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens ridning är god.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare longering av skolade hästar.
I ridningen tolkar eleven med säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."