Ridning för ridlärare
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ridning för ridlärare relaterar till syftet med ämnet ridning och körning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om rid- och körlära samt om hästars olika gångarter.
- Kunskaper om faktorer som påverkar hästars prestation och hållbarhet samt förmåga att tolka hästars reaktion på träning och bedöma dessa faktorer.
- Kunskaper om hästars utbildning samt övningar och rörelser för utveckling av ryttare.
- Förmåga att rida hästar i olika sitsar, i balans och i ändamålsenlig form.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ridning för ridlärare.
- Ridning och ridlära för utveckling av ryttare.
- Sambandet mellan ridlärans teori och praktik.
- Ridning för underhåll av ridskolehästar.
- Tömkörning och löshoppning.
- Hindertyper och banbyggnad.
- Hästrekrytering, hästars utveckling och utbildning.
- Träningsmoment för utveckling och utbildning av ryttare.
- Programridning samt ban- och terränghoppning på grundläggande ridlärarnivå.
- Riding för ryttare med olika förutsättningar och behov.
- Ergonomi, arbetsmiljö och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med arbete med hästar.
- Tävlingsreglementen och övriga branschregler i samband med träning av och tävling med hästar.
- Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ridning för ridlärare.
I ridningen använder eleven ridlärans teori i praktisk tillämpning på ett tillfredställande sätt.
Eleven genomför i samråd med handledare tömkörning och löshoppning av skolade hästar och anpassar i samråd med handledare hinder och banor för aktuell ryttare, häst och träning.
I ridningen använder eleven ridlärans teori i praktisk tillämpning på ett tillfredställande sätt.
Eleven genomför efter samråd med handledare tömkörning och löshoppning av skolade hästar och anpassar efter samråd med handledare hinder och banor för aktuell ryttare, häst och träning.
I ridningen använder eleven ridlärans teori i praktisk tillämpning på ett gott sätt.
Eleven genomför efter samråd med handledare tömkörning och löshoppning av skolade hästar och anpassar efter samråd med handledare hinder och banor för aktuell ryttare, häst och träning.
Eleven redogör översiktligt för förutsättningarna för hästars träning.
Vidare upprättar eleven ett enkelt träningsprogram för häst och ryttare samt gör en enkel dokumentation av arbetet.
Elevens ridning och hoppning på grundläggande ridlärarnivå är tillfredsställande.
Eleven redogör utförligt för förutsättningarna för hästars träning.
Vidare upprättar eleven ett träningsprogram för häst och ryttare samt gör en noggrann dokumentation av arbetet.
Elevens ridning och hoppning på grundläggande ridlärarnivå är tillfredsställande.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningarna för hästars träning.
Vidare upprättar eleven ett avancerat träningsprogram för häst och ryttare samt gör en noggrann och utförligt dokumentation av arbetet.
Elevens ridning och hoppning på grundläggande ridlärarnivå är god.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, och kan översiktligt diskutera förutsättningarna kring ridning för ryttare med olika förutsättningar och behov.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med tävlingsreglemente, lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, och kan utförligt diskutera förutsättningarna kring ridning för ryttare med olika förutsättningar och behov.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med tävlingsreglemente, lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, och kan utförligt och nyanserat diskutera förutsättningarna kring ridning för ryttare med olika förutsättningar och behov.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med tävlingsreglemente, lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."