Samernas kultur och historia
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen samernas kultur och historia relaterar till syftet med ämnet samernas kultur och historia, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om Sápmi och dess befolkning.
- Kunskaper om relationerna mellan Sápmi och det omgivande samhället.
- Kunskaper om det samiska samhället och dess organisation fram till idag.
- Kunskaper om samiska traditioner.
- Kunskaper om de samiska konstarterna samt om deras villkor och betydelse.
- Förmåga att analysera och tolka samiska kulturuttryck och idéströmningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen samernas kultur och historia.
- Det geografiska området Sápmi, människors levnadsvillkor och bosättning i området idag och genom historien.
- Befolkningsutvecklingen och relationer mellan etniska grupper i Sápmi samt händelser som påverkat utvecklingen.
- Idéhistoriska strömningar och olika nationalstaters förhållningssätt och politik gentemot samer, andra urfolk och minoriteter från 1700-talet och framåt. Konsekvenser för den samiska befolkningen.
- Det samiska samhälls- och näringslivets utveckling fram till idag.
- Samisk organisations- och institutionsuppbyggnad under 1900-talet och därefter.
- Samepolitiska program inom kultur, näring, språk och utbildning.
- Samisk livsåskådning och samiska värderingar. Traditionell samisk kunskap.
- Äldre och nutida samiska traditioner samt seder och bruk inom olika delar av Sápmi. Jämförelser med andra kulturer.
- Förgrundsgestalter inom det samiska samhälls-, kultur- och näringslivet.
- Samiska konstarter, till exempel jojk och musik, bildkonst, litteratur och teater. Deras utveckling, villkor och betydelse för det samiska samhället.
- Analys och tolkning av samiska kultur- och konstföreteelser.
- Begrepp relevanta för ämnesområdet.
- Kulturella aktiviteter.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen samernas kultur och historia.
Eleven beskriver översiktligt det geografiska området Sápmi och diskuterar översiktligt de geografiska förutsättningarna för bosättning och samhällsliv idag och genom historien.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur den samiska samiska befolkningen, det samiska samhället och näringslivet har utvecklats historiskt i relation till teknik- och samhällsutveckling i det omgivande samhället.
Eleven beskriver översiktligt den historiska utvecklingen av nationalstaternas förhållningssätt och politik gentemot urfolk och minoriteter och redogör översiktligt för vad detta betytt och betyder för den samiska befolkningen.
Eleven beskriver utförligt det geografiska området Sápmi och diskuterar utförligt de geografiska förutsättningarna för bosättning och samhällsliv idag och genom historien.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur den samiska befolkningen, det samiska samhället och näringslivet har utvecklats historiskt i relation till teknik- och samhällsutveckling i det omgivande samhället.
Eleven beskriver utförligt den historiska utvecklingen av nationalstaternas förhållningssätt och politik gentemot urfolk och minoriteter och redogör utförligt för vad detta betytt och betyder för den samiska befolkningen.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat det geografiska området Sápmi och diskuterar utförligt och nyanserat de geografiska förutsättningarna för bosättning och samhällsliv idag och genom historien.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur den samiska befolkningen, det samiska samhället och näringslivet har utvecklats historiskt i relation till teknik- och samhällsutveckling i det omgivande samhället.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den historiska utvecklingen av nationalstaternas förhållningssätt och politik gentemot urfolk och minoriteter och redogör utförligt och nyanserat för vad detta betytt och betyder för den samiska befolkningen.
Eleven beskriver översiktligt samiska organisationssträvanden och utvecklingen av dagens samiska institutioner, samt redogör översiktligt för aktuella samepolitiska program.
Eleven beskriver utförligt samiska organisationssträvanden och utvecklingen av dagens samiska institutioner, samt redogör utförligt för aktuella samepolitiska program.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat samiska organisationssträvanden och utvecklingen av dagens samiska institutioner, samt redogör utförligt och nyanserat för aktuella samepolitiska program.
Eleven redogör översiktligt för samiska förhållningssätt och traditioner samt beskriver översiktligt hur dessa varierar mellan olika delar av Sápmi och hur de förändrats över tid.
Eleven ger några exempel på förgrundsgestalter inom det samiska samhälls-, kultur- och näringslivet samt redogör översiktligt för deras betydelse för utvecklingen.
Eleven redogör utförligt för samiska förhållningssätt och traditioner samt beskriver utförligt hur dessa varierar mellan olika delar av Sápmi och hur de förändrats över tid.
Eleven ger några exempel på förgrundsgestalter inom det samiska samhälls-, kultur- och näringslivet samt redogör utförligt för deras betydelse för utvecklingen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för samiska förhållningssätt och traditioner samt beskriver utförligt och nyanserat hur dessa varierar mellan olika delar av Sápmi och hur de förändrats över tid.
Eleven ger flera exempel på förgrundsgestalter inom det samiska samhälls-, kultur- och näringslivet samt redogör utförligt och nyanserat för deras betydelse för utvecklingen.
Eleven för enkla resonemang kring samband mellan samhällsförhållanden och kulturella och konstnärliga uttryck.
Dessutom gör eleven enkla tolkningar och analyser av aktuella samiska kultur- och konstföreteelser och ger enkla förklaringar till sina tolkningar och analyser.
Vidare formulerar eleven enkla reflektioner över egna kulturupplevelser.
Eleven för välgrundade resonemang kring samband mellan samhällsförhållanden och kulturella och konstnärliga uttryck.
Dessutom gör eleven välgrundade tolkningar och analyser av aktuella samiska kultur- och konstföreteelser och ger välgrundade förklaringar till sina tolkningar och analyser.
Vidare formulerar eleven välgrundade reflektioner över egna kulturupplevelser.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang kring samband mellan samhällsförhållanden och kulturella och konstnärliga uttryck.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade tolkningar och analyser av aktuella samiska kultur- och konstföreteelser och ger välgrundade och nyanserade förklaringar till sina tolkningar och analyser.
Vidare formulerar eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över egna kulturupplevelser.
I beskrivningar, redogörelser, tolkningar och analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
I beskrivningar, redogörelser, tolkningar och analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
I beskrivningar, redogörelser, tolkningar och analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."