BIM-samordning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen bim-samordning relaterar till syftet med ämnet samhällsbyggande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om byggprocessens olika skeden samt om byggprojektets genomförandeformer och organisation.
- Kunskaper om planering i projekterings- och utförandeskedet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen bim-samordning.
- BIM (Building Information Modelling).
- Projektering, förvaltning, projektstyrning, ledarskap, organisation och kommunikation enligt BIM-metodik.
- 3D-projektering och samgranskning.
- Modellinformation och databaser i BIM-projektering.
- Avtalsrätt och ABK (allmänna bestämmelser för konsultuppdrag) inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet.
- Hållbart byggande. Effekt- och energibehov. Ekonomi och material.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen bim-samordning.
Eleven redogör översiktligt för hur BIM påverkar projektering, produktion och förvaltning av byggnaden.
Eleven för enkla resonemang om projektstyrning, ledarskap, organisation, kommunikation och samgranskning enligt BIM-metodiken.
Eleven redogör översiktligt för hur datorverktyg används vid hantering av virtuella modeller.
Eleven redogör utförligt för hur BIM påverkar projektering, produktion och förvaltning av byggnaden.
Eleven för välgrundade resonemang om projektstyrning, ledarskap, organisation, kommunikation och samgranskning enligt BIM-metodiken.
Eleven redogör utförligt för hur datorverktyg används vid hantering av virtuella modeller.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur BIM påverkar projektering, produktion och förvaltning av byggnaden.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om projektstyrning, ledarskap, organisation, kommunikation och samgranskning enligt BIM-metodiken.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur datorverktyg används vid hantering av virtuella modeller.
Eleven redogör översiktligt för vad som styr en projektering gällande avtal och kontrakt.
Eleven redogör utförligt för vad som styr en projektering gällande avtal och kontrakt.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad som styr en projektering gällande avtal och kontrakt.
Eleven redogör översiktligt för hur allmän avtalsrätt och ABK påverkar projekteringens utformning.
Eleven gör enkla jämförelser av energi- och effektbehov, ekonomi och material baserade på BIM-projektering.
Eleven redogör utförligt för hur allmän avtalsrätt och ABK påverkar projekteringens utformning.
Eleven gör noggranna jämförelser av energi- och effektbehov, ekonomi och material baserade på BIM-projektering.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur allmän avtalsrätt och ABK påverkar projekteringens utformning.
Eleven gör noggranna och utförliga jämförelser av energi- och effektbehov, ekonomi och material baserade på BIM-projektering.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."