Byggprocessen
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen byggprocessen relaterar till syftet med ämnet samhällsbyggande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om byggprocessens olika skeden samt om byggprojektets genomförandeformer och organisation.
- Kunskaper om planering i projekterings- och utförandeskedet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen byggprocessen.
- Byggprocessens olika skeden: markförvärv, projektering, upphandling, produktion, överlämning, förvaltning, drift, underhåll och rivning.
- Byggprojektets genomförandeformer och organisation för byggprocessens olika delar. Byggprocessens olika aktörer.
- Tillämpliga regler i byggprocessen, till exempel PBL (plan- och bygglagen), BBR (Boverkets byggregler), AFS (Arbetsmiljöverkets författningssamling) och miljöbalken.
- Förfrågningsunderlag kopplade till AMA-systemet (allmän material- och arbetsbeskrivning).
- Anbudsprocessen \- beräkningar, kalkyl, offertförfrågan, förhandling, beställning och entreprenadavtal.
- Upphandling av entreprenader och material enligt AB (allmänna bestämmelser) och AF (administrativa föreskrifter).
- Entreprenad- och ersättningsformer.
- Kvalitetsplan, miljöplan och arbetsmiljöplan.
- Bas P (planering och projektering) och Bas U (utförande).
- Byggnaders och installationers påverkan utifrån ett livscykelperspektiv.
- Produktionsplanering, produktionsbudget och produktionstidplan.
- Grundläggande samordningsplanering mellan olika aktörer.
- Olika typer av besiktningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen byggprocessen.
Eleven redogör översiktligt för byggprocessens olika skeden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.
Eleven redogör utförligt för byggprocessens olika skeden.
Dessutom redogör eleven utförligt för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessens olika skeden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.
Eleven redogör översiktligt för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.
Eleven redogör utförligt för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.
Eleven redogör översiktligt för tillämpliga regler som styr byggprocessen.
Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, översiktligt för avtals- och kontraktsskrivningar.
Eleven redogör utförligt för tillämpliga regler som styr byggprocessen.
Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, utförligt för avtals- och kontraktsskrivningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för tillämpliga regler som styr byggprocessen.
Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, utförligt och nyanserat för avtals- och kontraktsskrivningar.
Eleven upprättar i samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.
Eleven upprättar efter samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.
Eleven upprättar efter samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.
Eleven redogör översiktligt för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U.
Dessutom redogör eleven, utifrån enkla fallbeskrivningar, översiktligt för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
Eleven redogör utförligt för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U.
Dessutom redogör eleven, utifrån fallbeskrivningar, utförligt för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U.
Dessutom redogör eleven, utifrån komplexa fallbeskrivningar, utförligt och nyanserat för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."