Byggnadsverk

kurs
Kurskod
SAHBYV0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen byggnadsverk relaterar till syftet med ämnet samhällsbyggande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen byggnadsverk.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen byggnadsverk.

E
Eleven redogör översiktligt för vanliga byggnadstekniker och vanliga konstruktionselement inom husbyggnad och anläggning.
Dessutom beskriver och jämför eleven översiktligt olika, viktiga byggnadsmaterial och dess uppbyggnad, egenskaper, tillverkning, användningsområden och livscykel.
Vidare redogör eleven översiktligt för olika typer av byggnader och anläggningar.
C
Eleven redogör utförligt för vanliga byggnadstekniker och vanliga konstruktionselement inom husbyggnad och anläggning.
Dessutom beskriver och jämför eleven utförligt olika, viktiga byggnadsmaterial och dess uppbyggnad, egenskaper, tillverkning, användningsområden och livscykel.
Vidare redogör eleven utförligt för olika typer av byggnader och anläggningar.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga byggnadstekniker och vanliga konstruktionselement inom husbyggnad och anläggning.
Dessutom beskriver och jämför eleven utförligt och nyanserat olika, viktiga byggnadsmaterial och dess uppbyggnad, egenskaper, tillverkning, användningsområden och livscykel.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för olika typer av byggnader och anläggningar.
E
Eleven redogör för de byggnadsfysikaliska funktionskraven för värme, fukt, ljud, brand och beständighet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för byggnadsfysikaliska faktorer som har betydelse för energieffektivitet och miljö.
Vidare redogör eleven översiktligt med sektionsritningar samt tekniska beskrivningar för sambandet mellan byggnadsfysik, byggnadsmaterial och byggnadsteknik med PBL och BBR som grund.
C
Eleven redogör utförligt för de byggnadsfysikaliska funktionskraven för värme, fukt, ljud, brand och beständighet.
Dessutom redogör eleven utförligt för byggnadsfysikaliska faktorer som har betydelse för energieffektivitet och miljö.
Vidare redogör eleven utförligt med sektionsritningar samt tekniska beskrivningar för sambandet mellan byggnadsfysik, byggnadsmaterial och byggnadsteknik med PBL och BBR som grund.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de byggnadsfysikaliska funktionskraven för värme, fukt, ljud, brand och beständighet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för byggnadsfysikaliska faktorer som har betydelse för energieffektivitet och miljö.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat med sektionsritningar samt tekniska beskrivningar för sambandet mellan byggnadsfysik, byggnadsmaterial och byggnadsteknik med PBL och BBR som grund.
E
Eleven redogör översiktligt för olika installationstekniska system för ventilation, värme, sanitet och el i byggnader samt beskriver översiktligt hur dessa system kan påverka inre och yttre miljö.
C
Eleven redogör utförligt för olika installationstekniska system för ventilation, värme, sanitet och el i byggnader samt beskriver utförligt hur dessa system kan påverka inre och yttre miljö.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika installationstekniska system för ventilation, värme, sanitet och el i byggnader samt beskriver utförligt och nyanserat hur dessa system kan påverka inre och yttre miljö.
E
Eleven redogör översiktligt för funktionskraven för belysning, värme och komfort, vattenkvalitet, luftväxling och ljud.
Dessutom redogör eleven översiktligt för på vilket sätt dessa krav kan bidra till god driftsekonomi.
C
Eleven redogör utförligt för funktionskraven för belysning, värme och komfort, vattenkvalitet, luftväxling och ljud.
Dessutom redogör eleven utförligt för på vilket sätt dessa krav kan bidra till god driftsekonomi.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktionskraven för belysning, värme och komfort, vattenkvalitet, luftväxling och ljud.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för på vilket sätt dessa krav kan bidra till god driftsekonomi.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."